زیرگذر اجرا می‌شود و روسیاهی به سنگ‌اندازان خواهد ماند

مهندس سید علی ثابت عض هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کاشانکاشان فردا – عضو سابق دو دوره شورای اسلامی، و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کاشان تصریح کرد: در پروژه زیرگذر کاشان، مطالعات در زمینه‌های مختلف ترافیک، سازه، مسائل زیست محیطی، مسائل پدافند غیرعامل، و مسائل اجتماعی فرهنگی مطالعه و پیش‌بینی شده و کسانی که مخالف اجرای این پروژه هستند، در جلساتی که مشاور طرح را معرفی و پرزنت کرده حضور نداشتند و یا اطلاعاتشان کافی نیست.

مهندس «سید علی ثابت» در گفت‌وگوی اختصاصی با مشکات آنلاین تایید کرد: تمام این ریزه‌کاری‌های پروژه توسط مشاورینی که در حد ملی بوده‌اند بررسی شده است. کسانی مطالعات این پروژه را انجام داده‌اند، که کارهای بسیار بسیار بزرگی در سطح کشور انجام داده‌اند.

 اظهارنظرهای مخالف پشتوانه علمی ندارد
مهندس ثابت با بیان این‌که این اظهارنظرهایی که می‌شود پشتوانه علمی ندارد تصریح کرد: مطالعات این پروژه توسط متخصصینی باتجربه انجام شده است. در چندین جلسه که من در خدمتشان بودم، شاهد بودم که تجربه و دقت بسیار گران‌بهای داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان افزود: مطالعات ترافیک این‌جا را همان گروهی انجام داده‌اند که مطالعات رینگ 40 کیلومتری اصفهان را انجام دادند که طول آن 40 کیلومتر است. این پروژه نهایتا دو کیلومتر؛ یعنی یک بیستم رینگ اصفهان است.

وی با بیان این‌که مشاور ترافیکی پروژه از مشاوران تراز اول کشور و مشاور سازهُ مشاوری است که در کشور حرف برای گفتن دارد و بالای ۱۰۰ پروژه بالاتر از این پروژه انجام داده است، خاطرنشان کرد: مجری از قدرت‌مندترین مجری‌های کشور است. توان اجرایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کشور نظیر ندارد. نمی‌دانم آدم هایی که این حرف‌ها را می‌زنند به این مسائل توجه دارند یا نه؟

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کاشان اظهارداشت: من در هفت جلسه‌ای که مشاوران طرح حضور داشته‌اند بوده‎ام. مشاور در هفت جلسه تمام زوایای بحث را مطرح کرده است. من که غریبه بودم حضور داشتم، اما آقایانی که الان دارند این حرف‌ها را می‌زنند، یک بار در جلسات تشریف نداشتند و وسط نیامدند. حالا که همه مسائل طی‌شده و پروژه آماده شروع‌شدن است این مسائل را مطرح می‌کنند.

کنارگذر برای توسعه کاشان لازم است اما تاثیری بر ترافیک این مسیر ندارد
مهندس ثابت با تاکید بر این‌که پروژه کنارگذر در جای خود برای ماشین‌هایی عبوری که می خواهند از کنار کاشان گذر کنند لازم است و برای توسعه کاشان به آن نیاز داریم، اعلام کرد: با این‌حال کنارگذر تاثیر چندانی بر ترافیک این مسیر ندارد ولی پروژه زیرگذر ارتباط مستقیم با ترافیک داخلی شهر دارد.

وی اضافه‌کرد: الان بحث ترافیک شهر را داریم که در هر منطقه شهر درمان خودش را طلب می‌کند؛ ولی در این منطقه شهر اجرای این پروژه از اوجب واجبات است. یک سوم مشکل ترافیکی کاشان با اجرای این پروژه حل می‌شود و دوسوم دیگر را با اجرای رینگ شماره 1 درون شهر و یک‌سری طرح‌های دیگر برطرف می‌شود.

عضو سابق دو دوره شورای اسلامی شهر کاشان خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند هزینه 200 میلیاردی برای این طرح زیاد است، دیگر نباید بگویند ما کاشانیم و کاشان باید چنین و چنان باشد. کاشان را با یزد قیاس کنید. در آنجا ۷-۸ پروژه این‌چنینی انجام شده است و الان ترافیک یزد واقعا روان‌روان است. با بلندنظری که آن‌ها داشته‌اند این اتفاق افتاده است.

مهندس ثابت با تصریح بر این‌که هیچ شهرداری تا حالا جرات اجرای چنین پروژه‌ای را نداشته است و خوشبختانه این شهردار با تمام توان وارد کار شده است اظهار داشت: نمی‌دانم در این شهر چه خبر است که هر وقت کسی می‌خواهد یک کار ماندگار و اساسی انجام بدهد، این‌چنین همه مانع او می‌شوند؟ می‌خواهیم یک بیستم رینگ شماره یک اصفهان را که ۱۰ سال پیش انجام شده، در کاشان انجام دهیم. چه ضرری دارد که این‌قدر در این مسیر سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌شود؟

وی در پاسخ به کسانی که می‌خواهند با مطرح‌کردن حقوق معوقه کارگران مانع اجرای این طرح شوند گفت: این اولین باری نیست که شهرداری در پرداخت حقوق و معوقات تاخیر دارد. همیشه معوقات بوده است.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کاشان با بیان این‌که انجام ندادن این پروژه به این معناست که شهرداری باید تعطیل باشد و هیچ کار عمرانی انجام ندهد و فقط در فکر پرداخت حقوق باشد تاکید کرد: این بحث برای آدم‌هایی است که کار عمرانی انجام نداده‌اند. اتفاقا وقتی این پروژه‌ها کلید بخورد و فعال باشد مباحث جاری شهرداری هم رونق می‌گیرد. وقتی پروژه فعال باشد موتور شهرداری تند‌تر حرکت می‌کند. این حرف‌ها برای کسانی است که با امور اجرایی غریبه‌اند.

توقف زیرگذر عواقب دنیوی و اخروی دارد.
مهندس ثابت
درباره عواقب توقف پروژه زیرگذر گفت: توقف این پروژه، یک آسیب دنیوی و یک آسیب اخروی دارد. بعدها هر مدیری که خواسته باشد در شهر کار بزرگی را انجام دهد، با مشکل مواجه خواهد شد. قبلا هم از این نمونه‌ها را داشته‌ایم؛ زمانی که می‌خواستیم پل مقابل بیمارستان شهید بهشتی را اجرا کنیم، در شورای دوم آن‌قدر از این مباحث وجود داشت و آن‌قدر منفی‌بافی‌ها وجود داشت که خدا می‌داند؛ یا مثلاً وقتی که قرار بود تقاطع 9 دی در گازرگاه انجام شود، کارشکنی‌ و بهانه‌گیری‌های زیادی انجام شد ولی این پروژها اجرا شد.

وی با طرح این پرسش که امروز چه کسی می‌تواند منکر محاسن آن دو پروژه باشد خاطرنشان کرد: پروژه زیرگذر هم همین‌طور است؛ واقعاً هر کسی که در این زمینه مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کند، خودش را باید برای پاسخ به یک سری سوال‌های در این دنیا و آن دنیا آماده کند. کسی که در این شهر می‌خواهد کار کند دیگر چگونه بتواند پروژه‌های دیگر را شروع کند؟

رئیس سابق نظام مهندسی کاشان گفت: پروژه زیرگذر کاشان، جزء ضروری‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر است. آدم‌ها باید خودشان را با این پیشرفت‌ها تطبیق دهند. اگر بخواهند در جمود و خمود بمانند، شهر در همین وضعی که دارد خواهد ماند.

مهندس ثابت تاکید کرد: خواهش می‌کنم در این قضایا یک مقداری اول مطالعات طرح را مطالعه کنند. چندین جلد مطالعات دارد. اگر خودشان اهلش نیستند کارشناس مورد وثوق را بگیرند تا مطالعه کند. کمیته‌ای را تشکیل بدهند و به نتیجه برسند.

وی افزود: بسیار بسیار برای من شهروند کاشانی سنگین است که برای انجام پروژه‌ای مخالفت‌هایی در شهرم وجود داشته باشد، اما بعداً از بالادست از مقامات کشوری و بالادستی دستور بدهند که پروژه را اجرا کنید.

عضو سابق دو دوره شورای شهر کاشان در پایان توصیه کرد: مسائل جناحی را کنار بگذارید. من در سایت‌ها و فضای مجازی مطالب و نظراتی را می‌خوانم و هیچ‌کدام را جواب نمی‌دهم چون صلاح نیست وارد این مسائل بشوم، اما کمتر رنگ خدا را در این نظرها می‌بینم. بیشتر سیاسی‌بازی است و همین مساله کاشان را همیشه عقب نگه داشته است و در صورت ادامه باز هم عقب نگه می‌دارد.

تمام اقدامات پروژه توسط شهردار جوان کاشان انجام شده است. کاشان به این پروژه نیاز دارد و به فضل الهی دیر یا زود، در این دوره یا دوره‌های دیگر این پروژه اجرا می‌شود؛ اما روسیاهی آن برای کسانی که سنگ‌اندازی کردند خواهد ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.