سوز بیماران و جدال ناتمام دانشگاه با تأمین اجتماعی

بیمارستان شهید دکتر بهشتی کاشانکاشان فردا – «یک سر به بیمارستان بهشتی بزنید و ببینید مردم چه مصیبتی می‌کشند. به داد دل مردم برسید.»

این جمله‌ی آغازین پیام یک شهروند کاشانی به مشکات آنلاین است.

این شهروند در پیام خود نوشته درحالی‌که هنوز بیمارش روند درمان را تمام نکرده است، از بیمارستان با او تماس گرفته‌اند تا «علی‌الحساب» بخشی از هزینه‌های درمان را بپردازد تا پس از مرخصی بیمار، پرداخت هزینه برایش سنگین نباشد.

این روزها، درد بیماران مضاعف است. آن‌ها هم باید درد بیماری را تحمل کنند و هم درد پرداخت بخشی از هزینه را.

این واقعیت برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی کاشان که بیمارستان شهید بهشتی را تکیه‌گاه خود در هنگام بیماری می‌دانستند تلخ‌تر است.

بیشتر بخوانیم:
+ از بیمه‌گذران تأمین اجتماعی فرانشیز دریافت می‌شود
+ دریافت فرانشیز از بیماران تحت‌پوشش تامین اجتماعی منتفی شد

اجرای طرح دریافت فرانشیز از بیماران توسط این بیمارستان، کاشان مدت‌هاست که در محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

امید بود تا پس از حضور وزیر وزارت بهداشت و درمان در بیمارستان بهشتی این مشکل حل شود. وزیر آمد و قول داد که از بیماران فرانشیز دریافت نشود اما رئیس بیمارستان می‌گوید از امروز این طرح اجرا می‌شود.

دکتر سید محمدحسین مکی، مدیر بیمارستان شهید بهشتی کاشان، در گفت‌وگو با مشکات آنلاین سخن شهروند کاشانی را تأیید کرد و گفت دریافت این مبلغ «عادی» است.

بنر اعلام دریافت فرانشیز در بیمارستان بهشتی کاشاناو گفت: بیمارستان از یک هفته پیش، با نصب بنر، این موضوع را به اطلاع بیماران رسانده است.

مکی گفت: دو هفته پیش، دانشگاه علوم پزشکی کاشان با رئیس سازمان تأمین اجتماعی، درباره تأخیر زیاد سازمان در پرداخت هزینه‌ها مکاتبه کرده است. بیمارستان توان تأمین پرداخت‌های پزشکی را ندارد و از آن‌ها خواسته‌ فرانشیز بیماران را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانیم:
+ از بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کاشان فرانشیز دریافت می‌شود

در نامه دانشگاه علوم پزشکی کاشان آمده بود چنان‌چه سازمان تامین اجتماعی تا تاریخ ۱۸ خرداد، بدهی‌های خود را به بیمارستان شهید بهشتی پرداخت نکند، این بیمارستان مجبور به دریافت فرانشیز خواهد شد.

مدیر بیمارستان گفت: هنوز پاسخی از جانب رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور و نماینده او در کاشان دریافت نشده و دانشگاه فرانشیز را از بیماران دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: دریافت هزینه برای بیمارانی که بستری هستند، یک روال عادی است. بیمارانی که طولانی‌مدت بستری هستند، لازم است مبلغی را به‌عنوان علی‌الحساب پرداخت کنند.

بیمارستان بهشتی از دریافت فرانشیز معاف است
دکتر علیرضا افشار، مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی کاشان، در واکنش به دریافت فرانشیز توسط بیمارستان بهشتی گفت این بیماستان جزء بیمارستان‌های واگذارشده از طرف تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت است و این‌گونه بیمارستان‌ها از دریافت فرانشیز معاف‌اند.

افشار علت مشکلات فعلی را، تأمین‌نشدن اعتبار از طرف دولت دانست و گفت: دولت تعهد کرده بود که بدهی‌اش را به تأمین اجتماعی تهاتر کند. نزدیک به یک سال است که پرداختی‌های ما به دانشگاه معوق‌مانده و این موضوع مربوط به کل کشور است؛ نه‌فقط کاشان.

وی افزود: اقدام دانشگاه بهشتی اقدامی منطقه‌ای است نه کشوری و بر اساس تصمیم هیئت‌مدیره دانشگاه، دریافت فرانشیز مصوب‌شده و این در حالی است که این بیمارستان از دریافت فرانشیز معاف است.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی کاشان گفت: در بخش بستری مراکز دانشگاهی، ۱۰ درصد از مبلغ با خود بیمار و ۹۰ درصد با بیمه است، این روندی است که در بیمارستان‌های نقوی، متینی و سیدالشهدای آران و بیدگل طی می‌شود، اما در بیمارستان بهشتی چون بیمارستان واگذار شده است، این ۱۰ درصد را هم سازمان پرداخت می‌کرد که حالا می‌گویند از بیمار می‌گیریم.

وی ادامه داد: این‌که بیمارستان بهشتی برای دریافت فرانشیز با وزیر هماهنگ کرده یا نه را نمی‌دانیم، ولی ظاهراً با مسئولان شهر هماهنگ کرده‌اند. ما با مسئولان تماس داشتیم و گفتیم این اقدام تبعاتی برای مردم خواهد داشت، اما پاسخ آن‌ها این بود که در شرایطی که بیمارستان برای تأمین هزینه سرنگ‌هایش هم پول ندارد، پس باید این فرانشیز را بگیرد.

افشار گفت: در حال حاضر کل بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و طلب تأمین اجتماعی از دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر دولت ۱۰ درصد از طلب خودش را هم پرداخت کند، این مشکل حل خواهد شد.

از سخنان مدیر بیمارستان و مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی برداشت می‌شود که مشخص نیست چه زمانی مشکلات بیمارستان بهشتی با سازمان تامین اجتماعی حل می‌شود.

شهروند کاشانی در قسمتی از پیام خود نوشته است: «به جای این‌که دعوای یک مشت آدم سیاسی را پخش کنید بیایید صدای مردم را پخش کنید. شاید نزدیک انتخابات کسی پیدا شد یک قدمی برداشت. این‌جا کسی درد بیماران را نمی‌شنود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.