غربال‌گری فشار خون ۱۵ هزار نفر در آران و بیدگل انجام شد

اسماعیل بایبوردی در حال تست فشار خونکاشان فردا – سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: 15 هزار نفر در جریان اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در این شهرستان از 27 اردیبهشت تا کنون، تحت غربال‌گری قرار گرفته‌اند.

دکتر اعظم باقری عصر چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: جمعیت هدف غربال‌گری فشار خون که افراد بالای ۳۰ سال شهرستان آران و بیدگل را شامل می‌شود، نزدیک به ۵۷ هزار نفر است که تا کنون ۲۶ درصد آن‌ها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانیم:
+ فشار خون بالا قاتل خاموش و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر زودرس
+ راه‌اندازی سامانه خوداظهاری فشار خون

وی اعلام کرد: از ۱۴ هزار نفری که فشار خونشان گرفته شده؛ هفت هزار و ۵۲۰ نفر دارای فشار خون عادی، ۲ هزار و ۹۴۳ نفر مبتلا به فشار خون قبلی، سه هزار و ۱۵۶ نفر پیش فشار خون و ۳۱۷ نفر بیمار جدید یا مشکوک تا کنون شناسایی شدند.

دکتر باقری اضافه کرد: ۲۰ درصد از جمعیت غربال‌گری‌شده تا کنون، دارای بیماری فشار خون بودند و بر این اساس شناسایی ۱۲ هزار بیمار با فشار خون بالا تا پایان طرح پیش‌بینی می‌شود.

وی ابتلا به فشار خون بالا را نخستین عامل مرگ و ایجاد ناتوانی در ایران و جهان برشمرد و با تاکید بر این‌که این عامل خطر البته به میزان زیادی قابل پیشگیری است یادآور شد: بیشترین میزان شیوع این بیماری در افراد بالای ۷۰ سال (نزدیک به ۶۴ درصد) و کمترین آن هم در افراد کمتر از ۳۵ سال (نزدیک به ۱۴ درصد) است.

به گفته وی، میزان آگاهی مردم در مورد فشار خون بسیار پایین بوده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بین ۲۱ تا ۶۵ درصد مردم در استان‌های گوناگون از این بیماری و ابتلا به آن آگاهی ندارند و تنها کمتر از نیمی از بیماران درمان مستمر و مناسب دارند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل مهمترین دلیل مرگ در این بیماری را  مصرف بالای نمک و مصرف پایین حبوبات، غلات، میوه و سبزی عنوان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.