نخستین شاه روباه در پناهگاه حیات وحش یخاب مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و‌ بیدگل گفت: یک قلاده از گونه کمیاب شاه روباه برای نخستین بار در جریان گشت و کنترل شبانه محیط بانان این شهرستان در پناه گاه حیات وحش یخاب مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش ایرنا، الهیار دولت خواه دوشنبه12 شهریور‌ماه به خبرنگاران بیان کرد: محیط‌بانان، مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و تعدادی پژوهش‌گر محیط زیست در حال گشت و کنترل منطقه توانستند یک شاه‌روباه را مشاهده و تصویربرداری کنند که البته پس از ثبت تصویر از محل گریخت.

شاه‌روباه گونه‌ای از تیره سگ‌سانان است که در سال‌های گذشته جمعیت آن‌ها به علت‌های گوناگون کاهش یافته و گزارش‌های اندکی از این گونه در ایران برای علاقه‌مندان وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و‌ بیدگل بیان کرد: شاه‌روباه یا روباه افغانی یکی از زیباترین و کوچک‌ترین روباه‌های ایران است که در کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌ای در معرض خطر (در زیر طبقه Appendix II) قرار دارد و در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز طبقه‌بندی شده که باید توجه بیشتری به حفظ و بقای آن داشته باشیم.

او خواستار نگاه ویژه مسئولان به پناه‌گاه حیات وحش یخاب واقع در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل شد.

به گفته دولتخواه یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه‌روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت 271 هزار هکتار از سال 1392 منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال 1396 نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.