یادمان نودمین زادروز «سهراب سپهری» برگزار شد

کاشان فردا ـ در نودمین زادروز «سهراب سپهری» شاعر و نقاش معاصر، خانه تاریخی «کاج» و موزه  «موچهر شیبانی» شام‌گاه یک‌شنبه  ۱۵ مهرماه ۹۷ میزبان یادمان «ما هیچ، ما نگاه» بود.

به گزارش کاشان آنلاین در این یادمان که به همت موزه‌ی منوچهر شیبانی و همیاری انجمن شاعران جوان کاشان و موسسه فرهنگی هنری «پالیز فرهنگ و فرزانگی» برگزار شد علاوه بر نامدارانی از عرصه فرهنگ و ادبیات ایران زمین همچون دکتر محمد راستگو، پری زنگنه، دکتر جواد مجابی، ناصر سرافرازی و خانم آسیه جوادی به‌عنوان سخنران و کارشناس، شماری از علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادبیات به ویژه همشهریان سهراب سپهری نیز حضور داشتند.

همچنین عصر همین یک‌شنبه، شماری از فعالان حوزه فرهنگ و هنر کاشان، با حضور بر مزار سهراب سپهری در مشهد اردهال یاد و خاطره این هنرمند نقاش- شاعر را در زاد‌روزش گرامی داشتند.

سهراب سپهري پانزدهم مهرماه سال ‌1307 به‌دنيا آمد. دوره‌ي متوسطه را در كاشان سپري كرد و سپس به تهران رفت ‌و در هنركده‌ي نقاشي دانشگاه به تحصيل مشغول شد. سپهري در سال ‌1332 نشان درجه‌ي اول علمي از دانشكده‌ي هنرهاي زيبا را دریافت کرد. نخستين مجموعه‌ي شعر نيمايي خود را با نام «مرگ رنگ» در سال ‌1330 منتشر و دو سال بعد، «زندگي خواب‌ها» را و در سال ‌1338، « آوار آفتاب» را منتشر كرد، كه مورد استقبال قرار گرفت.

از آثار او به مجموعه‌ كتاب‌های «صداي پاي آب»، «شرق اندوه» ‌1340، «حجم سبز» ‌1346، «ما هيچ؛ ما نگاه»، «در كنار چمن» و «هشت كتاب»، در شعر و کتاب «اتاق آبی»‌ در نثر مي‌توان اشاره نمود.

سهراب سپهری در اول ارديبهشت‌ماه سال ‌1359 بر اثر سرطان خون درگذشت و در مشهد اردهال به‌خاك سپرده شد.

عکس: مهدی سلطانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.