کاشان به قطب گردشگری نجوم در آسیا تبدیل خواهد شد

ساداتی‌نژاد در برنامه حالا خورشید شبکه سه سیماکاشان فردا ـ‌ نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گفت: با بهره‌برداری از رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات کامو و پارک نجوم در نیاسر، کاشان به قطب گردشگری نجوم در آسیا تبدیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» صبح چهارشنبه 18 مهر در برنامه تلویزیونی «حالاخورشید» شبکه سه سیما  با بیان این‌که رقابت در صنعت گردشگری به دلیل تاثیر این صنعت در اقتصاد و اشتغال، امروز در بین کشورهای جهان، زیاد شده است اظهار داشت: حوزه گردشگری کاشان به سبب وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد در این منطقه از سال‌ها پیش رونق گرفته و نیاز است از آسمان شب این منطقه نیز به عنوان یک فرصت گردش‌گری دیگر، استفاده شود.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: به مدت 5 سال 300 نقطه کشور برای احداث رصدخانه ملی بررسی شد تا اینکه پژوهش‌گاه دانش‌های بنیادی پس از بررسی‌های فراوان و گزینش 32 نقطه از 300 نقطه، آسمان شب نیاسر و کامو در شهرستان کاشان را بهتر از مناطق دیگر تشخیص داد و در نهایت ارتفاعات گرگش کامو را بهترین مکان برای احداث رصدخانه ملی انتخاب کرد.

وی اعلام کرد : رصدخانه ملی ایران یکی از 20 رصدخانه حرفه ای جهان است که تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «شیلی» با زوایه دید 5 دهم بهترین نقطه جهان برای گردش‌گری نجوم و فضاپایه و رصد ستارگان است خاطرنشان ساخت:  کاشان هم با زوایه دید 6 تا 7 دهم، شرایط بسیار نزدیکی به شیلی دارد . بر همین اساس سازمان فضایی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر در تحقیقات مکان‌یابی و امکان‌سنجی خود، نیاسر را به‌عنوان شهر نجوم و اکتشافات فضایی در کشور انتخاب کرد.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین‌بار سازمان فضایی ایران بزرگ‌داشت هفته نجوم را در خارج از تهران و در همایشی در نیاسر و کاروان‌سرای مرنجاب، برگزار کرد و وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی میهمانان ویژه این همایش بودند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گفت: در این همایش توافق شد نخستین‌ پارک نجوم و گردشگری فضاپایه کشور در نیاسر ساخته شود و هم‌اکنون سازمان فضایی مطالعات طراحی پارک نجوم را آغاز کرده و انشاءالله بخش خصوصی با کمک دولت در دهه فجر امسال ساخت آن را آغاز می‌کند و روند اجرای آن هم دو سال زمان خواهد برد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل، کاروان‌سرای مرنجاب را هم به‌عنوان یکی دیگر از مکان‌های گردشگری برای تجربه و حس آرامش شب‌های کویر در این منطقه معرفی کرد.

ساداتی‌نژاد، کاشان را خاستگاه غیاث‌الدین جمشید کاشانی منجم و ریاضیدان بزرگ جهان دانست و گفت: او صدها سال پیش به موقعیت ویژه کاشان در بحث نجوم صحه گذاشت، این موقعیت همچنان پابرجاست و در سال‌های آینده با بهره‌برداری از رصدخانه ملی ایران در ارتفاعات کامو و پارک نجوم در نیاسر، شکوه نجوم دوباره به شهرستان کاشان برخواهد گشت و کاشان به قطب گردشگری نجوم در کشور و قاره آسیا تبدیل خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.