معادن، بلای جان آثار تاریخی نیاسر

کاشان فردا ـ «نیاسر» یکی از شهرهای تاریخی ایران در شهرستان کاشان استان اصفهان است که مجموعه‌ای از آثار باستانی چون غار تاریخی، آتشکده ساسانی و چشمه اسکندریه و … را در خود جای داده و دارای زیباترین آبشار در این منطقه کویری است، اما در کنار این همه زیبایی و آثار باستانی، دو معدن سنگ آهن و سنگ «تراورتن» در این منطقه وجود دارد، که مورد حفاری و انفجار قرار می‌گیرد و این مسأله گلایه مردم منطقه، میراث فرهنگی و گردشگران داخلی و خارجی را در پی دارد.

خواسته مردم
در این خصوص مردم نیاسر طی نامه‌ای به مسئولان کشوری، خواستار رسیدگی و نجات حریم چارتاقی نیاسر و چشمه اسکندریه از مشکلات موجود شدند.
«علی طالاری» یکی از شهروندان نیاسری در گفت‌وگو با «ایران» در این خصوص اظهارداشت: این دو معدن گلوی طبیعت و زندگی این منطقه را می‌فشارد و این‌گونه شاهد مرگ تدریجی این شهر هستیم. تنها امید ما برای نجات جان مردم و حیات این شهر توجه مسئولان کشوری است.

ایجاد لرزه‌های شدید از انفجار معادن در نیاسر
«علی ابوالفضلی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به پی‌گیری‌های زیاد میراث فرهنگی نیاسر افزود: انفجار شدید معدن سنگ آهن، لرزه شدیدی در شهر دارد که باعث ایجاد گسل و هدایت آب چشمه به مکانی دیگر می‌شود، و در نتیجه چشمه اسکندریه خشک خواهد شد.
معدن سنگ آهن نیاسر روی رشته‌کوهی است که مشرف به چشمه اسکندریه و باغ تالار و آبشار نیاسر است.

وی با اشاره به این‌که صخره‌های کنار آبشار نیاسر که از این سرچشمه نشأت می‌گیرد، تَرَک و شکاف دارد که با لرزش انفجار معدن فرو می‌ریزد، تصریح کرد: طی دوسال اخیر میراث فرهنگی در خصوص این دو معدن به مراجع قانونی شکایت کرده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

چهاطاقی نیاسر در گزند معادن سنگ
عکس از ایرنا

مدیرپایگاه میراث فرهنگی نیاسر، با تأکید بر این‌که وضعیت انفجار معدن را طی نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی و استاندار اصفهان اعلام کردیم، گفت: ما نامه‌نگاری‌های خود را برای مدیران ارشد ارسال کردیم که درجریان قرار بگیرند که اگر اتفاقی بیفتد، نگویند میراث فرهنگی نیاسر کوتاهی کرده است.

ابوالفضلی با اشاره به معدن دیگری که در دل شهر تاریخی نیاسر قرار دارد، افزود: خطر جانی معدن سنگ «تراورتن» بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که این معدن در پای آتشکده و چارطاقی، رصدخانه و در کنارباغ‌ها و محل سکونت اهالی واقع شده است. این معدن سنگ علاوه بر ایجاد گرد و غبار و سر و صدا، باعث نگرانی مسئولان و همچنین مردم از خطر پرت‌شدن کودکان و زنان و گردشگران در چاله‌های ایجاد شده از برداشت سنگ شده است.

مدیرپایگاه میراث فرهنگی نیاسرکاشان گفت: برای کارشناسی انفجار معدن، لرزه‌نگار لازم است نه کارشناس معدن‌کار. باید متخصص برای شناخت میزان لرزه معدن در شهر کارشناسی کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

توجه به خواسته مردم
«مهدی تقی پور» رئیس شورای شهر نیاسر نیز با توجه به درخواست مردم از این شورا جهت حفظ آثار باستانی این شهر، به‌ویژه حریم چارطاقی نیاسر و چشمه اسکندریه، افزود: احیای اطراف چارطاقی که رصدخانه این شهر و چشمه اسکندریه را شامل می‌شود به‌ویژه با حضور گردشگران خارجی ضروری است.

پیگیری مسأله معادن
در همین حال، «علی‌اصغرمونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم در حاشیه «همایش نجوم» در شهر نیاسر در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: موضوع معدن‌های نیاسر به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مربوط می‌شود و قول می‌دهم با وزیر مطرح کنم. دستور می‌دهم همکاران از این دو معدن بازدید کنند، و چنان‌چه به حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتبط باشد، قول می‌دهم حتماً رسیدگی شود.

به گفته مونسان، قانون نگاه ویژه‌ای برای پاسداشت میراث فرهنگی کشور دارد، و اختیارات قابل توجهی را تعریف کرده است. نیاسر قطب گردشگری کشور است و یکی از جاهایی است که تعداد زیادی گردشگر می‌آیند و امکانات و زیرساخت‌های آماده برای گردشگری دارد.
زهرا جلوداریان ـ روزنامه ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.