شرایط گیاهان دارویی در کشور نامناسب است

کاشان فردا ـ رئیس هیئت مدیره اتحادیه انجمن‌ گیاهان دارویی کشور، از چاپ مجله علمی پژوهشی «گل محمدی» (Rosa damascene) به زبان انگلیسی خبر داد.

 

محمدباقر رضایی٬ در حاشیه کنفرانس بین‌المللی گل سرخ در قمصر، با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی گیاهان دارویی در تهران اضافه کرد: ثبت شرکت‌های نوپا (startup) گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی در این دبیرخانه انجام می‌شود و اولویت نخست مکانیزاسیون کشت گل محمدی و سپس تجارت اسانس استاندارد است.

 

رضایی شرایط گیاهان دارویی کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: علت این است که کشت گونه‌های گیاهان دارویی اصلی مانند آویشن، زیره، بابونه و نعناع در کشور تازه آغاز شده است.

 

وی کمبود زمین‌های کشاورزی قابل رویش ارگانیک (کشت سالم) در کشور را از دیگر مشکلات فعالیت‌های مرتبط با کشت گیاهان دارویی در کشور عنوان و تاکید کرد: تمهید آن باید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد.

 

رئیس هیات مدیره اتحادیه انجمن گیاهان دارویی با اشاره به قطب‌بندی استان‌ها برای کشت گیاهان دارویی افزود: با این اقدام، هر یک یا چند استان متولی کشت یک محصول می‌شود تا در نهایت بتوانیم 10 گونه گیاهی شاخص و استاندارد را برای فرآوری و تجارت داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: باید گیاهان دارویی دارای متقاضی در جهان انتخاب شود و در صورت این سرمایه‌گذاری در پنج سال آینده، با ارتقای سطح زیر کشت و توسعه دانش فنی می‌توان اقتصادی مبتنی بر گیاهان دارویی در کشور ایجاد کرد.

 

رضایی یادآور شد: تنوع گونه‌های گیاهی دارای خاصیت دارویی در کشور قابل توجه است اما برخی از آن‌ها برای تولید و فراوری آزاد نشده زیرا هزینه‌های آن بالاست و در فهرست بیمه نیز قرار ندارد.

 

به گفته وی، بیش از 500 نوع داروی سنتی (گیاه دارویی) تا کنون در کشور به ثبت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.