۳۲ میلیارد مترمکعب طلای کثیف در کشور داریم

فاضلاب طلای کثیفکاشان فردا ـ رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام‌مهندسی کشور با تأکید بر این‌که در ایران 32 میلیارد مترمکعب فاضلاب به‌ عنوان طلای کثیف داریم، گفت: معضل بزرگ کشور مصرف بد انرژی، آب و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

به گزارش ایسنا، احمدرضا طاهری‌اصل یک‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۹۷ در نشست خبری هفدهمین نمایش‌گاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و نخستین نمایش‌گاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل‌ونقل اصفهان، با تأکید بر این‌که معضل بزرگ کشور مصرف بد انرژی، آب و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی است، گفت: در این راستا باید سیستم‌های مطابق با اقلیم و جغرافیای هر منطقه مورداستفاده قرارگیرد.

طاهری‌اصل با بیان این‌که بسیاری از سیستم‌ها و تکنولوژی‌هایی که وارد کشور می‌شود، مطابق با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان‌های کشور نیست، گفت: متأسفانه 45 درصد مصرف انرژی در داخل ساختمان توسط سیستم‌های تهویه انرژی است. بنابراین سیستم‌ها را باید از طریق هوشمندسازی مناسب و معقول کنیم.

وی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته کشور دچار تغییرات اقلیمی شده و باوجودی که منابع خوبی داریم، استفاده بدی از آن‌ها می‌کنیم.

نیمی از نزولات جوی بدون استفاده تبخیر می‌شود
رئیس کمیسیون انرژی، محیط‌زیست، استاندارد و مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: میانگین بارش‌های کشور 249 میلی‌متر است و از 400 میلیارد مترمکعب بارش در کشور، متأسفانه 208 میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.

طاهری‌اصل با بیان این‌که عرض جغرافیایی کشور بالا است و از لحاظ بهره‌وری انرژی شرایط خوبی داریم، خاطرنشان کرد: ایران 300 روز آفتابی دارد و در این راستا باید به سمت بهره‌وری آب و انرژی برویم و می‌توان 70 لیتر آب فلاش تانک‌ها را از آب خاکستری تأمین کنیم.

وی با تأکید بر این‌که در ایران 32 میلیارد مترمکعب فاضلاب به‌عنوان طلای کثیف داریم، تصریح کرد: از فاضلاب می‌توان گاز، آب و کود مناسب برای کشاورزی به‌دست آوریم.

طاهری‌اصل افزود: به‌دنبال این هستیم که نمایش‌گاه‌ها و کارگاه‌هایی برگزار کنیم تا تجهیزات مورد استفاده از 300 روز آفتابی را به‌دست آوریم، همچنین از پکیج‌های استفاده آب خاکستری بهره گیریم.

وی ضمن هشدار در مورد پدیده اینورژن که حاصل آلودگی‌های ثابت است و از دو ماه دیگر آغاز می‌شود گفت: علاوه بر حمل‌ونقل متحرک، موتورخانه‌ها، بخاری‌ها، سیستم‌های گرمایشی ساختمان ها، نیروگاه‌های تولید برق و … در افزایش آلودگی هوا در فصل سرد نقش مهمی دارند.

این مدیر تاکید کرد: در بخش ساختمان باید اقدام به تولید مصالح با مصرف انرژی کمتر کنیم و صنایعی با این خصوصیات را به مردم معرفی کنیم.

رئیس اداره مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این نشست با بیان این‌که مقررات ملی ساختمان در کشور لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: مقررات 22 گانه ساختمان در سال 1370 به تصویب هیئت‌وزیران رسید و تمام کشور و حتی روستاها را در برمی‌گیرد.

سید عبدالرضا لقمانی افزود: حداکثر افزایش قیمت تمام‌شده به واسطه پیاده‌سازی مقررات ملی ساختمان پنج درصد است، در حالی‌که زمان بهره‌وری مصرف انرژی 50 درصد کاهش می‌یابد و در زمان استفاده نیز 40 درصد کارایی دستگاه بالا می‌رود.

وی تأکید کرد: با توجه به صرفه اقتصادی بهره‌گیری از مقررات ملی ساختمان، توجه مردم به این موضوع ضرورت دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.