پدیدآورندگان حمایت می شوند

کاشان فردا ـ  معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای رفاه حال پدیدآوردگان فرآیندی پی‌گیری می‌شود تا بتوانند مانند اهل قلم از صندوق حمایت خدمات بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، محسن جوادی عصر چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه در نشستی خبری به مناسبت بیست‌و‌ششمین هفته کتاب ایران در کاشان افزود : 15 هزار ناشر و افزون بر 18 هزار نفر مولف، نویسنده، اهل قلم و تصویرگر در کشور وجود دارند که به‌دنبال حمایت از آن‌ها هستیم.

جوادی اعلام کرد: 250 نفر از اهل قلم سال گذشته از تسهیلات بانکی بهره‌مند شدند و قرار است پرداخت تسهیلاتی برای پدیدآورندگان مصوب شود.

معاون فرهنگی وزیر اضافه کرد : نزدیک به 106 هزار نفر نویسنده، مترجم و تصویرگر عضو صندوق حمایت از هنرمندان هستند که بحث پوشش بیمه‌ای و همچنین بیمه تکمیلی آن‌ها نیز در دست پی‌گیری است.

وی اضافه کرد: همچنین به‌رغم حذف بن رایگان از سیستم این وزارت‌خانه، اهل قلم از بن کتاب رایگان توسط موسسه خانه کتاب ایران بهره می‌برند و در زمان برگزاری نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب بین افزون بر 10 هزار نفر از پدیدآورندگان بن رایگان توزیع می‌شود.

جوادی گفت: اصفهان همچنین از بیشترین جذب یارانه‌ها بهره برده و قم، خراسان رضوی و تهران در رده‌های بعدی هستند اما سمنان از نظر سرانه مطالعه در کشور جایگاه بالاتری بین استان‌ها دارد.

وی یادآور شد: استان اصفهان همچنین در ترویج کتاب‌خوانی و تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی با راه‌اندازی 762 باشگاه در صدر قرار دارد و استان‌های بوشهر و خوزستان پس از آن قرار گرفتند.

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در ادامه این نشست با اشاره به رقابت نزدیک بر سر عنوان پایتختی کتاب ایران گفت: این مسابقه برنامه‌نویسی می‌تواند مزیت‌های مادی و معنوی مانند مشارکت، اعتبار و درآمد به ارمغان بیاورد، چنان‌که برخی از پایتخت‌های کتاب توانستند با استفاده از فرصت، بین 100 میلیون تا چهار میلیارد ریال اعتبار جذب کنند.

ابراهیم حیدری افزود: برای هر شهر پایتخت کتاب به صورت مستقیم حواله 60 میلیون کتاب اهدا می‌شود و همچنین 300 میلیون ریال نیز برای راه‌اندازی دبیرخانه پایتختی کتاب در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد : برخی کتاب‌های ایرانی در کشورهای ایتالیا و آلمان فروش خوبی داشتند که این امر افزون بر امتیازهای مادی برای پدیدآورندگان ایرانی، مزیت‌های معنوی به همراه دارد.

حیدری تاکید کرد: مناطقی برای نشر اثرهای فارسی نویسندگان در برخی کشورهای همسایه رونق دارد که وضعیت چاپ کشور می‌تواند چنین خدماتی را ارائه دهد.

حیدری بیان کرد: برای ارائه این خدمات البته مشکلات قانونی و اداری وجود دارد و اکنون یکی از مشغله‌ها یافتن راهی برای گشودن فضای جهت حضور نشر ایران به زبان‌های بین‌المللی است.

بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در کاشان آغاز شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.