سند راهبردی منابع آب آران و بیدگل تهیه می‌شود

سند راهبردی منابع آبی آران و بیدگلکاشان فردا – فرماندار آران و بیدگل مصرف آب را نیازمند مدیریت هوشمند و دانش‌‌بنیان دانست و گفت: اعضای شورای حفاظت منابع آب این شهرستان ملزم به تهیه سند راهبردی منابع آبی هستند.

به گزارش ایرنا «اسماعیل بایبوردی» چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در نشست  شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان افزود: میزان آب تولیدی، هدررفت و استفاده در بخش کشاورزی باید رصد شود تا با پایداری سرزمینی در روستاها و شهرها و در نتیجه افزایش تولیدات، به تعادل‌بخشی دست یابیم.

بایبوردی تاکید کرد: اعضای شورای حفاظت منابع آب شهرستان، باید با شناخت و درک صحیح از تمامی مسائل حوزه تامین و مصرف آب، در نخستین و مهمترین گام، سند راهبردی منابع آبی شهرستان در بخش‌های مرتبط با آشامیدن، صنعت، خدمات و فضای سبز را با استفاده از دیدگاه نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان تهیه و تدوین کنند.

وی تصریح کرد: باید در تعیین اولویت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و انجام امور مربوط به مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف، به صورتی اقدام شود که در کنار حفاظت از منابع، کمترین آسیب به بهره‌برداران به ویژه در بخش صنعت و اشتغال وارد شود.

فرماندار آران و بیدگل بیان کرد: با توجه به بررسی و مطالعات انجام‌شده از سوی وزارت نیرو، حجم آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی در دشت کاشان و آران و بیدگل بازنگری شده و ضریب تعدیل پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی از 28.5 درصد به 22.6 درصد کاهش یافته که با توجه به ضریب جدید، پروانه چاه‌های کشاورزی این شهرستان 6 درصد افزایش خواهد یافت.

وی میزان بارندگی این شهرستان در سال زراعی جاری را 48.6 میلی‌متر و نسبت به میانگین بلند مدت 38.4 میلی‌متر عنوان کرد و افزود: بارندگی‌های امسال تاثیر چندانی در خشک‌سالی و محدودیت منابع آبی این منطقه نداشته است.

رئیس اداره منابع آب آران و بیدگل پیش‌تر میانگین افت سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان در سال 96 را نزدیک به 77 سانتی‌متر اعلام کرد که این آمار در سال‌های پیش از آن 54 سانتی‌متر بود.

به گفته جمال‌الدین صمصامی، بخش کشاورزی نزدیک به 88 درصد مصرف منابع آبی آران و بیدگل را به خود اختصاص داده است.

250 حلقه چاه دارای پروانه در بخش کشاورزی، 26 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفا، 30 حلقه چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفای کاشان و 120 حلقه چاه صنعتی و خدماتی در محدوده این شهرستان فعال است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.