دانشگاه کاشان رتبه ششم را در کشور کسب کرد

دانشگاه کاشانکاشان فردا – معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان گفت: براساس رتبه‌بندی”US news” یا کلریویت آنالیتیکز” Clarivate Analytics”، دانشگاه کاشان رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرد و در جمع برترین دانشگاه‌های ایران قرار گرفت.

به گزارش دانشگاه کاشان، مجید منعم‌زاده با بیان اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان براساس شاخص‌های مختلفی انجام می‌گیرد؛ اظهار داشت: از جمله این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، کیفیت اساتید، بورس‌های اعطایی، تعداد دانشجویان، امکانات آزمایشی و تحقیقاتی اشاره کرد.

وی کیفیت آموزشی را از دیگر شاخص‌های نظام رتبه‌بندی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین شاخصی که در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها به آن استناد می‌شود، کیفیت آموزش است. پارامترهای تاثیرگذار بر این شاخص در رتبه‌بندی‌های مختلف متفاوت هستند، اما عموما تعداد فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه در این دسته قرار می‌گیرد.

منعم‌زاده فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را نیز از جمله شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه دانشگاه که به نوعی بیانگر خروجی علمی دانشگاه هستند دانست و افزود: از پارامترهای موثر بر این شاخص می‌توان به حجم پژوهش‌های انجام شده، درآمدهای پژوهشی و اعتبار تحقیقات اشاره کرد که برای ارزیابی اعتبار تحقیقات از معیارهای مختلفی مانند تعداد مقالات چاپ‌شده در مجلات معتبر علمی، تعداد مقالات ISI، تعداد ارجاعات مقالات و نسبت ارجاعات به اعضای هیئت علمی استفاده می‌شود.

وی اضافه‌کرد: از شاخص‌های دیگری که در رتبه‌بندی‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود می‌توان به نسبت استاد به دانشجو، اساتید و فارغ‌‌التحصیلان دارای مقالات پر استناد، امکانات آزمایشگاهی، سرانه کتاب و مجلات، بازدهی دانشگاه نسبت به اندازه آن، ابداعات و نوآوری‌های صنعتی، تعداد مراکز رشد دانشگاه و کیفیت وب‌سایت دانشگاه اشاره کرد.

موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا همان ISI برای نخستین‌بار در سال 1960 توسط اوگن گارفیلد تاسیس شد؛ این موسسه در سال 1992 توسط سازمان علمی و بهداشتی تامسون (Thomson Scientific & Healthcare) به دست آورده شد و با نام تامسون آی اس آی (Thomson ISI) شناخته شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.