کاشان فردا – نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس گفت: امضانکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت با این طرح نیست، زیرا با همه نمایندگان استان گفتوگو کردیم و نظرات آنها نیز در این طرح اعمال شده است.
سید جواد ساداتینژاد به ایمنا اعلام کرد: پیشنهاد تشکیل استان اصفهان شمالی که در قالب طرح به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل گردید و در هفته گذشته اعلام وصول شد، در خواستی بود که از سالهای گذشته تا به امروز در شمال استان اصفهان به عنوان یک مطالبه و درخواست وجود داشته است. ریشه اصلی این درخواست به بروکراسی اداری خستهکننده و پیچیدهای که تا به امروز در استان حکمفرما بوده، باز میگردد.
ساداتینژاد افزود: شهرستانهایی که مسافت زیادی تا مرکز استان دارند، برای انجام کارهای ساده نیازمند به مسافرت به مرکز استان هستند با وجود اینکه امروزه اتوماسیونها و تکنولوژی ارتباطات، بسیاری از مکانها را بههم نزدیک کرده، اما متاسفانه هنوز افرادی مجبورند در این جادههای پرخطر برای طیکردن مراحل قانونی بعضی مجوزها مانند امضاهای ساده، مسافتهای طولانی به مرکز استان را طی کنند که بعضا خسارتهایی دنبال داشته و البته باعث تلفشدن سرمایه ملی نیز میشود.
تمرکزگرایی هزینه و نارضایتی در پی دارد
ساداتینژاد ادامه داد: بر اساس آمار دو فرماندار شهرستانهای کاشان و آران بیدگل، در سال ۹۷ حدودا مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، هزینه ماموریتهای دولتی در این دو شهرستان بوده است. اگر هزینه بخش خصوصی و مردمی که از شهرستانهای شمال اصفهان برای اخذ مجوز به سمت مرکز استان حرکت میکنند را نیز حساب کنیم، به اعداد اعجاب برانگیزی میرسیم.
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گفت: بنابراین این بروکراسی اداری، نبود توزیع و توازن عادلانه منابع و فقدان سرکشیهای بهموقع به دلیل وسعت استان باعث ایجاد نارضایتیهایی در شهرستانهای استان شده است. برای رفع این مشکلات راهکارهای مختلفی مانند تفویض اختیار به شهرهای بزرگ استان ارائه شده است که میتواند تا حدودی رضایتمندی و رفاه اجتماعی را حاصل کند.
مسئولیت بدون اختیار کمکی به شهرستانها نمیکند
وی افزود: از آنجایی که مدیران استان علاقهمند هستند که مسئولیت را بدون اختیار به افراد بدهند، بنابراین شاهد هستیم که مسئولان اختیار لازم را ندارند. متاسفانه تا به امروز علیرغم پیگیری تفویض اختیارات این طرح کارگشا نبوده و ناقص انجام شده است.
ساداتینژاد تاکید کرد: برای پیشبرد سریعتر برنامههای استان نیاز است در استان بزرگی مانند اصفهان تفکیک صورت بگیرد؛ تجربه موفق تفکیک استانهای خراسان نشان میدهد که این تفکیک باعث رشد و توسعه، رضایتمندی و انسجام بیشتر اجتماعی در بین سه استان شده است.
دلیل انتخاب نام «اصفهان شمالی»
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گفت: نام اصفهان نشان از فرهنگ و تمدن ایران است و به عنوان پرچم پر افتخار ایران اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی تلقی میشود؛ برای اینکه نشان دهیم که مشکلی با نام اصفهان نداریم و علاقهمند به نام این استان و مردمان هنرمند آن هستیم، نام «استان اصفهان شمالی» که نشان از پیوستگی و قدرتمندی این منطقه است را برای این مجموعه برگزیدهایم که بتواند پیوستگی خود را در حوزه مشترک فرهنگی، دینی و مذهبی که از گذشته وجود داشته حفظ کند و با حذف بروکراسی اداری، حفظ وحدت مردم، انسجام و سرعت بیشتر و با قدرت مسیر را طی کند.
عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: این طرح با مخالفتی مواجه نشده و اگر در مدت زمان بیشتری در معرض امضا قرار میگرفت، تعداد امضاهای آن به مراتب بیشتر میشد، اما برای ارئه یک طرح ۱۵ امضا کفایت میکند و نیازی به امضای بیشتر نیست. با نمایندگان استان که گفت وگو کردیم با کلیت این موضوع مخالفتی ندارند و علل موجبه این طرح را تایید میکنند، زیرا به طور یقین تفکیک استان اصفهان برای هر دو جزء استان منافعی همراه دارد.
وی افزود: استان خراسان رضوی هم در حال حاضر بعد از تفکیک سرعت بیشتری در توسعه پیدا کرده است؛ لذا تفکیک استان اصفهان در حوزه شمالی ضرری به بخش باقیمانده این استان وارد نمیکند و به طور یقین استانداران دو استان با قدرت و حضور بیشتری در این استانها خواهند توانست که در بخش مدیریتی مانور بدهند.
امضا نکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت نیست
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: این دو استان با قرابتی که دارا هستند میتوانند به عنوان دو شریک قدرتمند تجاری نه در حد کشور، بلکه فرای مرزهای ایران در حوزه تولید کار و سرمایه شرایط مطلوبی را ایجاد کنند. بنابراین امضانکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت با این طرح نیست، زیرا با همه نمایندگان استان گفتوگو کردیم و نظرات آنها نیز در این طرح اعمال شده است.
وی افزود: این طرح نیازمند طیکردن فرآیند لازم خود است و زمان زیادی یعنی حدود سه سال گذشت تا توانستیم شرایط گفتوگویی را فراهم و نگاه مشترکی را در تهیه این طرح ایجاد کنیم و شاید اگر در سالهای اولیه این نگاه ایجاد شده بود، در حال حاضر شرایط بهتری دارا بودیم.
فراهمشدن پشتوانه علمی طرح در مرکز پژوهشها
ساداتینژاد خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر این طرح باید مسیر قانونی خود را طبق آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی طی کند، در کمیسیون مربوطه طرح و نظرات پیرامون آن شنیده شود که ممکن است اصلاحاتی همراه داشته باشد و در نهایت باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح شود.
وی افزود: پشتوانه علمی این طرح در مدت این چند سال با جلسات متعددی در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با محوریت تفکیک استانهای بزرگ مقیاس فراهم شده و یک مقایسه تطبیقی با کشورهای ترکیه، فرانسه و چین در حوزه تفکیک استانها انجام گرفته و نتیجه آن به مجلس ارائه شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری برای این که با نگاهی مثبت و نه با تفسیرهای ناشایست و غیرفنی به این موضوع نگریسته شود خاطرنشان کرد: این طرح مطالبه مردم این منطقه است و نه تنها هیچ ضرری برای استان اصفهان ندارد، بلکه حتی موجب تقویت و قدرتمندی بیشتر این استان فرهنگی و هنری نیز میشود.
وی افزود: این طرح موضوعی در راستای منافع ملی محسوب میشود، زیرا بر اساس آن میتوانیم از نقاطی که ظرفیت بیشتری دارند خدمات بیشتری برای کشور و مردم بگیریم و موجب شکوفایی استعدادها و ظرفیتهایی که تا به امروز در این مناطق پنهان مانده است، شویم.