وضعیت نگران‌کننده گنبد مسجد جامع کاشان

گنبد آجری مسجد جامع کاشان در آستانه تخریبکاشان فردا _ رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: پوشش آجری گنبد مسجد جامع کاشان به شکل نگران‌کننده ای دچار آسیب شده و احتمال تخریب آن وجود دارد.

محمد مشهدی نوش‌آبادی تصریح کرد: مشاهدات عینی و تصاویر موجود نشان می‌دهد که آجرچینی رأس گنبد به میزان زیادی تورفتگی داشته و ضروری است به سرعت نسبت به مرمت این گنبد اقدام شود.

مشهدی نوش‌آبادی خاطرنشان ساخت: این خرابی‌ها منحصر به پوشش گنبد نیست، بلکه بخش‌های داخلی گنبدخانه به ویژه کتیبه‌های زندی این بخش نیز آسیب جدی دیده و احتیاج به مرمت و مراقبت دارد.

وی ابراز امیدواری کرد مسئولین اداره میراث شهرستان و کشور در رفع این آسیب‌ها اقدام اساسی نمایند تا قدیمی‌ترین اثر کتیبه‌دار کاشان رو به ویرانی نرود.

مسجدجامع کاشان که در خیابان باباافضل و محله‌ی میدان كهنه قرار دارد به سال 1315 به شماره 252 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این مسجد شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، گنبد آجری با مقصوره و ایوان مرتفع زیر گنبد، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یك شبستان تحتانی در ضلع شمالی است.

منار‌ه‌ی آجری مسجد دارای كتیبه‌ی کوفی و تاریخ 466 هجری است و سومین مناره تاریخ‌دار قدیمی ایران و یگانه‌ بنای تاریخ‌دار دور‌ه سلجوقی در کاشان است.

مسجدجامع کاشان در زلزلۀ سال 1192 قمری کاشان آسیب دید که موجب مرمت‌ اساسی مسجد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.