سیل اخیر ترسالی، تغییر اقلیم یا باروری نبوده است

پرفسور پرویز کردوانی در همایش سیلاب‌های ایران در کاشانکاشان فردا – همایش سیلاب‌های ایران با سخنرانی پرویز کردوانی کویر‌شناس و استاد برجسته جغرافیا با موضوع علل وقوع سیلاب‌های اخیر در کاشان برگزار شد.

به گزارش عامر نیوز کردوانی در این همایش در سخنانی؛ منشأ بارش‌های اخیر در کشور را گرم‌شدن زمین، سوراخ‌شدن  لایه اوزون، آلودگی پلاستیکی و آلودگی شهری دانست.

وی افزود: گرم شدن کره زمین باعث کمترشدن بارندگی در مناطق کم‌باران و بیشتر‌شدن بارندگی در مناطق پر‌باران می‌شود و بارندگی نیز بی‌نظم شده است و در تابستان هم ممکن است ۱۲۰ میلی‌متر باران ببارد.

وی تصریح کرد:سیلی که آمده است ترسالی، تغییر اقلیم و باروری نبوده و اتفاقی بوده است و اگر مسئولین درست کار می‌کردند این بارندگی نعمت بزرگی بود.

استاد برجسته جغرافیا بیان کرد: سدهای دز و کرج از گِل پر شده‌اند و منبع آبی کم شده است و برای خروج این گل‌و‌لای که ناشی از عدم مدیریت آب بوده است، باید چاره‌ای صحیح اندیشید.

به گفته کردوانی در ایران سه بلای سیل، زلزله و خشکسالی داریم که در سیل و خشکسالی مهاجرت اتفاق می‌افتد و ساکنان دیگر به آن منطقه بر نمی‌گردد و مسئولین باید منابع مالی ساکنین را فراهم کنند چاه و قنات‌ها را احیا کنند و از مناطقی که هنوز سیل نگرفته استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین اعلام کرد: دریاچه ارومیه احیا نمی شود، و نباید به آن آب بست، چاه‌زدن‌های متعدد باعث کم‌شدن ارتفاع آب شده است و طبق قانون ظروف مرتبطه و سه منبع آبی دریاچه؛ امکان آبریز به دریاچه وجود ندارد و حتی آب‌های دریاچه به سطوح پایین‌تر جاری می‌شود.

استاد ممتاز دانشگاه تهران در خصوص باغ فین کاشان گفت: وقتی پوشش گیاهی باغ فین از بین برود این باغ هم خشک می‌شود.

وی فضای سبز اشتباه، سیمان‌کاری دور منطقه فضای سبز و چمن‌کاری را از علل خشک‌شدن پوشش گیاهی دانست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.