استان شدن؛ خواسته‌ای دیرپا و به حق

حسین حنطه‌ای رئیس اسبق آموزش و پرورش کاشانکاشان فردا – بحث ارتقا منطقه کاشان و شهرهای پیرامون آن به استان، از سال‌های پیش از انقلاب تاکنون مطرح بوده است. منطقه شمال استان اصفهان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها و مراکز استان‌ها، تمام شرایط و لوازم مورد نیاز برای استان شدن را دارد.

در این منطقه کاشان به تنهایی از نظر قدمت و پیشینه تاریخی، اقتصاد کشاورزی، پول در گردش، تعداد صنایع، ابنیه تاریخی و آثار باستانی، تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و حوزه‌های علمیه، داشتن عنوان پایگاه اصلی تشیع و نقش این شهرستان در انقلاب و در دفاع مقدس، تعداد شهیدان و سرداران شهید، علما و حکما و هنرمندان، پیشه‌وران، تعداد کارخانجات موجود، همگی دلالت بر استحقاق ارتقا این منطقه به استان را دارد.

بیشتر بخوانیم:
+ با هم قهرمانیم

منطقه کاشان و شمال استان اصفهان، هیچگاه به حق خود در طول تاریخ نرسیده است. دست‌به‌دست شدن شهرستان کاشان و برخی شهرهای اطرافش از سال ۱۳۱۶ شمسی میان استان‌های مازندران، تهران و مرکزی یک واقعیت تلخ بزرگ است که سرانجام پس از ۵۰ سال دست‌به‌دست شدن این منطقه در زمره شهرهای استان اصفهان قرار گرفت.

امروز اصفهان بیش از ۲۰ مرکز شهرستان دارد که جمعیت اغلب آن‌ها از ۴۰ تا صد هزار نفر است.

شهرهایی همچون فریدن، سمیرم، فریدونشهر، نطنز، شهرضا، گلپایگان، نایین و اردستان و بسیاری از شهرستان‌های دیگر، لذا بزرگان از مسئولان این استان نه می‌توانند و نه اراده‌ای برای تحول و رشد همه‌جانبه منطقه شمال استان و کاشان دارند.

این منطقه که دارای استعدادها و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی و فرهنگی است، حاصل تلاش و زحمت مردم و خیرین آن بوده است.

علی‌رغم تلاش‌های زیاد مسئولان این مناطق، و با وجود استعدادها، ظرفیت‌ها و سرمایه در گردش و مالیات دریافتی به جرأت می‌توان گفت در این دوره زمانی رشد و توسعه شایسته خودش را نداشته است.

در این میان منطقه کاشان دردها و آلام زیادی دارد که حل همه آن‌ها نیاز به تحولات ساختاری در این منطقه است.

شهرستانی با 370 هزار نفر سکنه و درگیر بودن با مشکلات صنایع، کشاورزی، تولید، توسعه و گسترش شهر و شهرستان و حضور بیش از ۳۰ هزار مهاجر اتباع خارجی، که رفع بخش زیادی از آن در گرو تبدیل این منطقه به استان است.

تحول جنوب استان خراسان، شهرستان قم، بیرجند، بجنورد، قزوین، کرج، اردبیل بعد از استان شدن بیانگر حقیقتی است که اگر رخ نمی‌داد هیچگاه شاهد این همه رشد و توسعه در آن‌ها و شهرهای اطراف آن‌ها نبودیم. قم امروز با قم دیروز اصلا قابل قیاس نیست یا بخش‌هایی دیگر که ارتقا یافتند.

برای تحقق این مهم چند نکته اساسی وجود دارد که باید مد نظر قرار داد:
1- لزوم اتحاد و اتفاق همه نیروها و ظرفیت‌های منطقه‌ای و کشوری و استفاده از تمام نخبگان برای تحقق این درخواست تاریخی و به حق.

2- تبدیل شهرهای شمال استان اصفهان به یک استانی مستقل هزینه‌ای در بر نداشته و با تحقق این آرمان آینده‌ای درخشان برای منطقه در بر خواهد داشت به گونه‌ای که رشد شهرهای آن بی‌نظیر و استثنائی خواهد بود.

3- این درخواست باید تبدیل به خواستی عمومی شود و به عنوان اصلی‌ترین نیاز و ضرورت مبدل شود.

4- همدلی و تعامل با علما، بزرگان و سیاسیون شهرستان‌های همجوار و هدف نیاز است.

حسین حنطه‌ای ـ رئیس اسبق آموزش و پرورش کاشان
وبلاگ نویسنده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.