کاشان ایالت خودمختار نیست

علی فلاحیان دبیر دفتر کاشان حزب اعتدال و توسعهکاشان فردا – در روزهای اخیر پخش نماهنگی از نوازندگی یک گروه موسیقی در حضور شهردار و تعدادی از هنرمندان کاشان در خانه تاریخی آل‌یاسین خبرساز شد که در آن نوازنده زن گروه در پشت صحنه و دور از مردان گروه به نوازندگی می‌پرداخت.

انتشار این نماهنگ در فضای مجازی با بازخوردهای متفاوت و عمدتا نکوهش‌آمیزی همراه شد و بار دیگر محدودیت‌های هنرمندان در کاشان را بر سر زبان‌ها انداخت.

در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

۱- آیا انتشار چنین نماهنگی از سوی یک سایت کاشانی سیاه‌نمایی و خوراک‌رسانی به رسانه‌های معاند است؟

عجیب است که همچنان در مواردی که مسئولان و تصمیم‌گیران مرتکب خطایی می‌شوند و رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند، رسانه را مقصر جلوه می‌دهند، بدون آن‌که خطای آن مسئول برجسته شود.

اینکه از یک رسانه مستقل بخواهیم خطایی را پوشش ندهد، چون ممکن است دستاویز مخالفان قرار گیرد، منتهای بی‌انصافی و عدم شناخت ماهیت کار رسانه‌ای است.

این‌ چه نگاهی است که از رسانه می‌خواهد ملاحظاتی را درنظر قرار دهد که در اصل، توجه به آن و پیشگیری از تبعات ناخوشایند آن وظیفه مسئولان و مدیران اجرایی است؟

بیشتر بخوانیم:
+پشت صحنه نوازندگی در خانه آل‌یاسین
+ از گلایه‌ها و موانع پیش رو تا امیدواری‌ و قول‌های آقای شهردار

می‌گویید رسانه سیاه‌نمایی نکند؛ این شمایید که نباید سیاه‌کاری کنید و گرنه وظیفه‌ی رسانه نمایش واقعیت‌هاست خواه سیاه و سفید یا خاکستری.

۲- بسیاری از شهروندان می‌پرسند بالاخره تصمیم‌گیر نهایی درباره در شهرستان کاشان کدام نهاد است؟

اداره فرهنگ و ارشاد، شورای فرهنگ عمومی، سازمان تبلیغات، شورای تأمین و فرمانداری، دفتر امام جمعه و یا نهاد دیگری؟

و چگونه است که این تصمیم‌گیری‌ها مبنای واحدی ندارد و دچار یک بام و دو هوا می‌شود؟

فلان گروه کشوری به آسانی برنامه اجرا می‌کند و گروه محلی با هزار مشکل روبه‌رو می‌شود؛ فلان خواننده در همه جای کشور مجاز است اما راهی به کاشان ندارد؛ نوازنده زن همین گروه در کرج روی صحنه می‌رود و در شهر خودش باید به پشت صحنه رانده شود؛ یا دانشگاه کاشان در آن اقدام خبرساز بدون توجه به سیاست‌های وزارت علوم بخشنامه برای ممنوعیت اجرای زنان صادر می‌کند.

پاسخ این است که هیچ‌کدام از این نهادها تصمیم‌گیر این حوزه نیستند و این صرفا فرمانداری و اداره ارشاد است که باید مقتدرانه و بدون هماهنگی و لابی یا سروکله‌زدن با این و آن، قانون و سیاست فرهنگی مصوب جمهوری اسلامی و اجراشده در تمام شهرستان‌های کشور را در کاشان اجرا کند.

این امری نیست که با خواسته و سلیقه فرد یا گروهی خاص هماهنگ یا رایزنی شود.

کاشان نه ایالتی خودمختار است و نه تنها شهر مذهبی کشور.

برخی در این خصوص چنان به اشتباه افتاده‌اند و سخن‌سرایی می‌کنند که انگار مردم سایر شهرها همه مبتذل و بی‌دین و کافرند و فقط کاشان ماست که گل سرسبد گلستان دین و مذهب است.

از این خبرها نیست و اگر قرار باشد در این میان یک گروه به مذهب و سابقه و وجهه‌ی مذهبی کاشان لطمه بزند، آنهایی هستند که با این سیاست‌گذاری‌ها و عدم اجرای قانون و با فرستادن زنان عفیف و هنرمند این دیار به پستوها موجب وهن فرهنگ و تاریخ این شهر شده‌اند و زبان طاعنان را در مرام دین‌داری مردمان کاشان دراز کرده‌اند.

۳- هنرمندان امروز ما وارث کسانی هستند که در طول سده‌ها و هزاره‌ها موجب سربلندی و نیکنامی این شهر و تاریخ فرهنگی‌اش شده‌اند.

دور نرویم و در همین دوران معاصر ببینیم چه بسیارند هنرمندان‌مان که به اصحاب قدرت و ثروت و سیاست باج نداده‌اند و اگرچه به سنت مألوف قدر ندیده‌اند و بر صدر ننشسته‌اند، اما مسیرشان را به درستی ترسیم کرده‌اند و از آن تخطی نکرده‌اند. اما در نقد عملکرد آنان نمی‌توان مقتضیات و محدودیت‌ها را نادیده گرفت.

من نیز به عنوان یک شهروند دوست داشتم خبری که از این جلسه مخابره می‌شد، این‌گونه بود که وقتی چنین بی‌عدالتی نسبت به یک هنرمند زن روا داشتند سایر هنرمندان جلسه در کنارش ایستادند و اجازه این بی‌عدالتی را ندادند.

اما منصفانه نیست که بار این بی‌عدالتی را صرفاً بر دوش آنان بگذاریم و بیرون از این گود برایشان نسخه بپیچیم و توقع داشته باشیم که اندک فضا و مجالی که برای آنان فراهم شده است را خود بر هم بزنند.

بخش مهمی از این بار بر دوش ما فعالان سیاسی و رسانه‌هاست تا با فشار بر نهادهای فوق‌الذکر خواستار اجرای بدون تنازل قانون در تمامی عرصه‌ها در شهرمان باشیم و در برابر کسانی که می‌کوشند با رفتارهای فراقانونی مانع رشد و پیشرفت هنر و هنرمندان‌مان باشند بایستیم.

علی فلاحیان – مشکات آنلاین

بیشتر بخوانیم:
+ به جای تعیین تکلیف برای مردم کاشان، به فکر رفع تبعیض در استان باشید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.