مراتع کاشان امسال «باریجه» ندارد

گیاه دارویی باریجه بومی منطقه ایرانکاشان فردا – رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی، پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت گیاه باریجه از مراتع این شهرستان ممکن نباشد.

محمدمهدی شریفی به ایسنا اعلام کرد: دشت کاشان در پاییز و زمستان سال گذشته، از جمله خشک‌ترین منطقه‌های کشور بود که دوره یخ‌بندان نیز نداشت که این دو عامل باعث گل‌دهی و مرحله نرک پیش از موعد باریجه شد.

وی افزود: مراتع رویش‌گاه این گیاه باریجه در روستاهای نشلج، اسحاق‌آباد، ویدوج، ویدوجا و مرق است که حدود 400 هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ ضرورت افزایش تولید و صادرات گیاهان دارویی

شریفی تصریح کرد: گیاه باریجه از گونه مونوکارپیک است که در طول عمر خود فقط یک مرتبه در پایان دوره عمر خویش به دوره گلدهی می‌رسد و عمر متوسط پایه‌های باریجه در فاصله زمانی بین هفت تا 9 سال است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: باریجه گیاهی با کاربردهای صنعتی و دارویی است که پایه‌های مناسب برای بهره‌برداری، پایه‌هایی با قطر حداقل 10 سانتی‌متر ریشه است که بعد از پنج سال قابل بهره‌برداری است.

شریفی آخرین سال بهره‌برداری باریجه در شهرستان کاشان را مربوط به سال 1395 ذکر کرد و یادآور شد: متأسفانه با توجه به شرایط اقلیمی و تغییرات گرمایشی زمین بهره‌برداری از پایه‌های این گیاه، در بسیاری از مناطق مرکزی ایران دچار مشکل شده است.

گیاه باریجه از بهترین گیاهان دارویی است که با نام‌های مختلفی چون اشق، بیرزد، بارزد و قاسنی معرفی شده و با نام علمی گالبانوم شناخته می‌شود که بومی ایرانی است و در ارتفاع بالاتر از دو هزار متر رشد می‌کند. صمغ باریجه به عنوان محرک، ضد‌عفونی کننده و داروی سینه و در موارد برونشیت‌های مزمن و آسم تجویز می‌شود و برای تنگی نفس و سرفه کهنه و نرم‌کردن سینه، صرع، بواسیر، بیماری‌های عصبی و بازکردن انسداد کلیه مفید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.