کاچی ابوزیدآباد ثبت ملی شد

کاچی ابوزید‌آباد ثبت ملی شدکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل از ثبت ملی روش پخت غذای سنتی کاچی ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.

مجید نوری پنج‌شنبه به ایرنا گفت: کاچی از غذاهای سنتی ابوزیدآباد آران و بیدگل، در شورای سیاست‌گذاری و ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی استان اردبیل مورد تایید قرار گرفت و به ثبت رسید.

وی بیان کرد: شماره ثبتی این اثر ناملموس ملی با امضای رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تا ۲ ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانیم:
+ فسیل‌آباد ابوزیدآباد در فهرست آثار ملی ثبت شد
+ مهارت پخت خوراک آیینی لوبیا سرکه شیره کاشان ثبت ملی شد

نوری تشریح کرد: غذای کاچی بیشتر در فصل زمستان پخت می‌شود و مواد اصلی آن شامل بلغور ذرت، گندم، گوشت، پیاز، کشک و دنبه گوسفند است.

وی اضافه کرد: این غذا به طور معمول در مهمانی‌های زمستانی در مجمعه‌های مسی (سینی‌های بزرگ مسی) ریخته شده و به صورت دسته جمعی تناول می‌شود.

نوری در ادامه نیز از پیگیری‌ها برای ثبت ملی گویش محلی ابوزیدآبادی در شورای ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد و اظهار داشت: پرونده گویش موسوم به بیذُوُی جهت گذراندن فرایندهای قانونی به تهران ارسال شده است.

آران و بیدگل با ۱۴۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.