تیمار و رهاسازی جغد نادر انبار در آران و بيدگل

جغد انبارکاشان فردا – رئيس اداه حفاظت محيط زيست آران و بيدگل از تیمار و رهاسازی گونه نادر «جغد انبار» در اين شهرستان خبر داد.

اللهیار دولتخواه  چهار شنبه گفت: این پرنده نادر توسط دوستداران محیط زیست شهرستان به خاطر مصدومیت زنده گیری و تحویل این اداره شده‌بود.

وی افزود: این پرنده با توجه به مصدومیت جزیی پس از درمان به محل طبیعی خود باز گردانده شد.

بیشتر بخوانیم:
+ یک بهله جغد انبار در آران و بیدگل تیمار و رهاسازی شد

دولتخواه با اشاره به فعالیت‌های كارشناسان اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل امیدواری كرد: با ثبت گونه‌های ارزشمندی كه زیستگاه آن‌ها محدوده این شهرستان است گام موثری در حفظ و حراست از تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند جانوری در این منطقه برداشته شود.

پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت 272 هزار هکتار زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون یوز آسیایی، گربه شنی، قوچ و میش، كل و بز، كاراكال، روباه شنی، هوبره، بالابان و طرلان است.

جغد انبار با نام علمی Tyto alba حدود 29 تا 44 سانتی‌متر طول و بین 300 تا 650 گرم وزن دارد. این پرنده  در ایران به تعداد اندك در مناطق غربی یا جنوب غربی دیده شده است.

صدای این پرنده متنوع است و هنگام ترسیدن صدایی شبیه «هیس» از خود تولید می‌كند.

سر سفیدرنگ، چشمان سیاه، دم كوتاه، روتنه گل اخرایی نخودی رنگ با لكه‌های سیاه و سفید، لبه دندانه‌دار بیرونی بال‌ها، پای بلند با پرهای نخودی سفید رنگ و سطح شكمی سفید از ویژگی‌های ظاهری این پرنده نادر است.

عمر متوسط این پرنده دو سال است و روزها در ساختمان‌ها، درختان تو خالی و غار‌ها می‌ماند و عمده فعالیت آن در شب است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.