مرمت و احیاء ابنیه تاریخی کاشان فاقد استانداردهای علمی است

کارگاه نحوه پیشگیری از حریق در ابنیه تاریخیکاشان فردا – کارگاه دو روزه تخصصی نحوه پیشگیری و مقابله با بحران آتش‌سوزی جهت آگاهی مدیران شهرداری مناطق و مدیران سازمان آتش‌نشانی تهران در دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه که در پی بروز آتش‌سوزی تیرماه سال‌جاری در میدان تاریخی حسن‌آباد تهران برگزار گردید، استادانی از دانشگاه‌های کاشان، شهید بهشتی، علم‌وصنعت و تهران طی بازدید یک‌روزه از ابنیه تاریخی منطقه 12 تهران، شهرداران مناطق و مدیران ارشد سازمان آتش‌نشانی تهران را با چگونگی مواجهه با بحران حریق در بافت‌های تاریخی آشنا کردند.

احمد دانائی‌نیا در این کارگاه روند جاری مرمت و احیاء ابنیه تاریخی کاشان را فاقد استانداردهای علمی دانست و بر ضرورت تدوین آیین‌نامه‌ها و استانداردهای حریق ویژه بافت‌های تاریخی، تهیه نقشه‌های ارزیابی خطر ریسک‌پذیری ابنیه در برابر حریق و انطباق استانداردها با فضاهای شهری- تاریخی از طریق تعامل دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه تأکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در حوزه احیاء، مقوله ایمنی ساختمان در برابر حریق به موضوع حاشیه‌ای تبدیل شده و در حوزه حریق با توجه به فراگیرنبودن سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق و شیوه‌های غیرعلمی مرمتی که در پروژه‌ها شاهد آن هستیم، تلاشی جدی برای آماده‌سازی و احیای واقعی ابنیه صورت نمی‌گیرد و محصول نهایی، نا ایمنی ساختمان‌ها و فضاهای شهری و گسترش فرسودگی در آن‌ها است.

دانائی‌نیا با بیان این‌که در کار مرمت سلیقه جای علم را گرفته است، تاکید کرد: مواجهه با اثر تاریخی یعنی مواجهه با تاریخ و در این مسیر باید فرایند علمی حاکم باشد. در این فرایند، استادکاران تجربی نیز باید به دانش و علم مرمت واقف باشند تا تجارب آن‌ها در مسیر درست هدایت شود و از این طریق دخل و تصرف‌ها به حداقل رسیده و نوسازی و بازسازی جای خود را به حفظ اصالت‌های تاریخی داده و از این طریق زمینه نگاهداشت و استمرار تاریخ فراهم شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.