رونمایی از لوح ثبتی مهارت پخت خوراک آئینی «گوشت‌لوبیای سرکه‌شیره» کاشا‌ن

آیین رونمایی از لوح ثبت لوبیا سرکه‌شیره کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: آیین رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی پخت خوراک آئینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور در حسینیه اعظم این شهر برگزار شد.

مهران سرمدیان افزود: آیین مهارت سنتی پخت خوراک آئینی گوشت لوبیای سرکه شیره کاشان به عنوان یکی از آئین های میراث ناملموس با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

سرمدیان افزود: پخت گوشت لوبیای کاشان دارای قدمتی ۴۰۰ ساله در کاشان است که معمولا در ماه‌های محرم و صفر توسط هیئت های مذهبی کاشان طبخ و با آن از عزاداران پذیرایی می‌شود.

وی در ادامه گفت: ۲۹ اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که ۱۰ اثر آن مربوط به محرم است و ۱۵ اثر دیگر نیز در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی و عضو شورای ثبت میراث استان اصفهان هم در این خصوص گفت: یک قرن پیش حاج رضا عشق‌آبادی با اضافه کردن سرکه و شیره به خوراک گوشت‌لوبیا روش دیگری از طبخ این غذای سنتی را ابداع کرد که توسط هیئت حسینی سوریجان کاشان طبخ می شده و تا به امروز این سنت توسط هیئت امنای این هیئت پایدار مانده است.

«عباس تراب‌زاده» گوشت لوبیا سرکه شیره را به عنوان غذای محلی مردم کاشان دانست و افزود: پخت این غذای سنتی به شماره ۱۵۲۵ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالیشویان مشهداردهال، مهارت زیلوبافی، شعربافی، آئین نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، آداب و رسوم پخت سمنوی نذری و آئین هوم بابایی از جمله میراث‌ معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.