توضیحات دانشگاه پزشکی کاشان در مورد خبر مرگ کودک در اثر عقرب‌گزیدگی

عقربکاشان فردا – در پی انتشار مطلبی در روز دوشنبه مورخ ۱۸/۶/۱۳۹۸ با عنوان (مرگ کودک سه ساله در اثر عقرب‌گزیدگی) درکانال خبری پیک سیلک کاشان و انتشار گسترده مطلب در کانال‌ها و پایگاه‌های خبری رسمی و غیررسمی به نقل از خبرنگار آن کانال، بدینوسیله گزارش کارشناسی معاونت درمان دانشگاه کاشان در خصوص عقرب‌گزیدگی منجر به فوت کودک، جهت انتشار برابر مقررات ارسال می‌گردد‌.

(کودک نازنین زهرا گلدار به گفته والدین ساعت ۸ شب چهارشنبه ۳/۶/۹۸ در منزل مسکونی دچار عقرب‌گزیدگی با عقرب سیاه (بوتیده) از ناحیه شست پای راست شده و بیمار در ساعت ۹:۱۰ به اورژانس مرکزی شهر منتقل می‌شود و با توجه به بدحالی در بدو پذیرش (تهوع، استفراغ شدید و تنفس غیرطبیعی و افت سطح هوشیاری) اقدامات اولیه درمانی برای کودک انجام و بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان شهید بهشتی اعزام می‌شود که در داخل آمبولانس وضعیت وی رو به وخامت رفته و با تشخیص شوک آنافیلاکسی سریعا به اتاق احیاء قلبی ریوی منتقل و اقدامات پایدارنمودن وضعیت همودینامیک و تعبیه راه تنفس مصنوعی برای بیمار انجام می‌شود و بلافاصله سرم عقرب‌گزیدگی تا سه دوز برای بیمار تجویز می‌گردد.

در ادامه اقدامات حمایتی و درمانی همزمان جهت ارجاع به مرکز مسمومیتی اصفهان (بیمارستان خورشید) تماس برقرار و وضعیت بیمار به اطلاع همکاران آن مرکز رسانده شده و بیمار به بخش مراقبت ویژه کودکان منتقل می‌شود.

متاسفانه علیرغم اقدامات انجام‌شده درمانی، کودک دچار خونریزی ریوی و بدنبال آن ایست قلبی و ریوی می‌شود و اقدامات احیاء قلبی ریوی به مدت یک ساعت و ۲۵ دقیقه موثر واقع نشده و علیرغم این تلاش بیمار فوت می‌کند.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان معاونت درمان و بیمارستان شهید بهشتی اعلام می‌دارد:

۱- بیمار با وضعیت ناپایدار و حال عمومی نامناسب به اورژانس مرکزی آورده شده که احتمالا بدلیل تاخیر در مراجعه به واحد درمانی از سوی والدین بیمار می‌باشد.

۲- اقدامات درمانی ضروری نظیر تزریق سرم ضدعقرب‌گزیدگی و سایر اقدامات حمایتی به موقع و مناسب برای کودک انجام شده است.

۳- مرکز مسمومیت اصفهان بر اساس وضعیت بیمار اقدامات انجام شده را کافی دانسته و ادامه همان اقدامات را توصیه کرده‌اند.

۴- کلیه امکانات و سرم‌های ضدعقرب‌گزیدگی بر اساس پروتکل کشوری در بیمارستان و مراکز درمانی موجود می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.