۲ مهر زادروز محمد معتمدی هنرمند آواز و موسیقی کاشانی

دوم مهرماه تولد محمد معتمدیکاشان فردا ـ «سیدمحمد معتمدی قمصری» ۲ مهرماه ۱۳۵۷در کاشان به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان نبوی واقع در میدان‌کهنه، خواند. خودش می‌گوید: در همین دوره گروه سرود دبستان را مدیریت می‌کرده و در نخستین حضور در گروه‌های سرود دبستان‌های کاشان، به عنوان نفر نخست تک‌خوان انتخاب می‌شود.

آقایان زوّاری، دبیری، آذرنوش، باغبانیان، و آبیاتی آموزگاران دوران ابتدایی معتمدی هستند که وی نام همه آن‌ها را به خاطر دارد.

سال نخست راهنمایی تحصیلی را در مدرسه راهنمای انقلاب اسلامی در خیابان فاضل‌ نراقی و سال و دوم و سوم را در مدرسه راهنمایی محتشم درس خواند.

در هنگام تحصیل در مدرسه محتشم از سوی آقای «نقشه‌چی» مسئول سروده‌ها و آهنگ‌های انقلابی کانون جوانه‌های کاشان به کانون جوانه‌ها برای خواندن سرود دعوت و در واقع برای نخستنین‌بار استعداد او در زمینه خواندن به شکل جدی کشف می‌شود.

معتمدی می‌گوید: نخستین استاد من در حوزه موسیقی «حسین مسعودنیا» بود که اندکی نواختن نی را به من یاد داد و بعد من فراگیری آواز و ساز نِی را به‌صورت خودآموز از سنین نوجوانی آغاز کردم.»

وی دبیرستان را در دبیرستان محمودیه به پایان رساند و در رشته کارگردانی از دانشکده صدوسیما دانش‌آموخته شد. و با ورود به دانشگاه و تهران از سال ۱۳۷۶ شروع به فراگیری شیوه آواز «طاهرزاده» نزد «حمیدرضا نوربخش» کرد.

وی تاکنون با گروه‌های متعددی همکاری داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (مرحوم محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم‌آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود وی پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.

معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه «فرانس موزیک» ۲۰۱۳ را دریافت نموده‌است. وی همچنین در سال ۹۶ برنده جایزه مولانا شد که پیش از آن به شهرام ناظری، رامبد صُدیف، محمدرضا شجریان، سالار عقیلی و حسین علیزاده در دوره‌های گذشته تعلق گرفته بود.

وی در آخرین برنامهٔ ارکستر ملی ایران به رهبری «فرهاد فخرالدینی»، به عنوان خواننده حضور داشت و در این برنامه قطعاتی را اجرا کرد.

ایفای نقش در اپرای مولوی، اپرای حافظ، اپرای عاشورا، اپرای سعدی، و اپرای خیام، از جمله مهم‌ترین آثار محمد معتمدی است. وی در هر چهار اپرا ایفاگر کارکتر اصلی داستان و نقشِ اول بوده‌است.

صحنهٔ دیدار شمس و مولانا از اپرای مولوی، که در آن محمد معتمدی در نقش مولوی و «همایون شجریان» در نقش شمس به هنر نمایی می‌پردازند، از جمله موفق‌ترین سکانس‌های این اپراهای عروسکی است که با استقبال چشم‌گیر هنردوستان همراه بوده‌است.

نخستین کنسرت محمد معتمدی در کاشان با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری «علی‌اکبر قربانی» و «شهرام توکلی» شام‌گاه جمعه ۲۲ ادریبهشت‌ماه در خانه تاریخی طباطبایی‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانیم:
+ معتمدی از جشن حافظ انصراف داد

معتمدی حدود یک‌‌سال پیش خواننده کنسرت آزاد در پارک آب و آتش برای نخستین‌بار در تهران بود که اندکی بعد در اینستاگرام خود اعلام کرد به علت این اجرا ممنوع‌الکار شده‌است. یک‌روز بعد از آن منابعی در نیروی انتطامی اعلام کردند که معتمدی ممنوع‌الکار نیست.

معتمدی فروردین امسال اعلام کرد که برای شهدای ایرباس خواهد خواند.

پدر محمد معتمدی روحانی و از پژوهش‌گران پرکار فرهگ عاشورایی است و ضمنا آوای گرم و رسایی دارد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.