نخستین مدرسه زبان باستانی کشور در آران‌وبیدگل راه‌اندازی شد

نخستین مدرسه زبان باستانی کشور در آران‌وبیدگل راه‌اندازی شدکاشان فردا – نخستین مدرسه زبان باستانی کشور در آیینی با حضور جمعی از شهروندان و مسئولان شهرستانی در مدرسه شهروند آران‌وبیدگل راه‌اندازی شد.

فرماندار آران‌وبیدگل پنج‌شنبه در این آیین گفت: گویش و لهجه محلی مردمان آران‌وبیدگل بسیار زیبا و برگرفته از زبان اصیل و باستانی ایران است و گشایش این مدرسه می‌تواند به هویت‌بخشی بیشتر شهرستان کمک کند.

اسماعیل بایبوردی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود بیش از هفت هزار گویش و لهجه در دنیا وجود دارد که به نوعی جزو هویت‌ جوامع بشری به‌شمار می‌آید و ترویج آن‌ها زمینه پیشرفت بیشتر جوامع را فراهم می‌کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آران‌وبیدگل هم در این آیین اظهارداشت: افزون‌ بر هشت هزار واژه مورد استفاده در زبان باستانی این منطقه تاکنون جمع‌آوری شده که نشان‌دهنده عمق غنای زبان و فرهنگ آن است.

علی‌اکبر قندانی افزود: راه‌اندازی مدرسه نخستین گام بوده و کتاب‌های مورد استفاده جهت آموزش زبان باستانی آران‌وبیدگل برای دوره‌های گوناگون تحصیلی در حال آماده‌سازی و تکمیل است.

وی تشریح کرد: دامنه زبان باستانی آران‌وبیدگل به نزدیک چهار هزار سال پیش بازمی‌گردد و زنده کردن و ترویج دوباره آن به کمک همه دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد که در این راستا مجموعه شهرداری گام نخست را برداشت.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد شهرستان آران‌وبیدگل هم در ادامه یادآور شد: فعالیت‌ها و نشست‌های گوناگونی جهت احیا و ترویج زبان باستانی این منطقه در ۲ سال گذشته با فعالان عرصه فرهنگ و هنر و افراد آشنا با این زبان در جریان بوده است.

بین گویش‌های رایج در این منطقه در مجموع زبان باستانی آران‌وبیدگل از نظر واژگانی، دستوری و آوایی اهمیت ویژه‌ای داشته و حتی در محله‌ها نیز لهجه‌های متفاوتی جریان دارد؛ چنان که لهجه آرانی در این شهرستان بین آرانی‌ها و لهجه بیدگلی در بین بیدگلی‌ها رایج است اما تنها بومیان متوجه این تفاوت‌ها می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.