سخنان شجاعانه شهردار در دفاع از حقوق شهروندان را منتشر کنید

کاشان فردا – به دنبال انتشار اظهارات اخیر علی هاشمی طاهری در یکی از رسانه‌های محلی علیه شهرداری با محتوای دفاع از برخی مطالبات پرسنل نهاد شهری و از آن جا که برخی انتقادات هاشمی طاهری به شکل نانوشته طیف دیگر شورای اسلامی شهر کاشان را نیز متوجه خود می‌کند،‌ کاشان آنلاین گفت‌وگویی با مجید شمس دیگر عضو شورا داشته که نکات برجسته آن از نظرتان می‌گذرد:

آقای هاشمی طاهری، در روزهای اخیر با انتشار ویدئویی به بیان نقدهایی نسبت به شهردار و مدیران و کارکنان آن پرداخته. موضع شما در برابر این اظهارات
و این‌که وی مدعی شده حقوق شهردار به روز است ولی حقوق کارکنان 3 ماه تأخیر دارد چیست؟

با سلام و عرض ادب، حقیقت این است که من قصد ورود به این بازی‌هایی که بارها گفته‌ام به نفع شهروندان و شهرداری نیست را ندارم ولی اصرار جمع زیادی از شهروندان مرا بر آن داشت تا برای آن‌هایی که شاید پشت‌پرده این مظلوم‌نمایی‌ها را نمی‌دانند توضیحاتی بدهم.

همانگونه که شهرداری بارها گفته از ابتدای فعالیت دوره جدید متوسط هر ماه یک حقوق پرداخت کرده است و طبیعی است آقای شهردار هم در طول دوران تصدی در هر ماه کم یا زیاد دیر یا زود همان‌گونه که حقوق کارکنان خود را پرداخت نموده، حقوق حقه خود را نیز می‌بایست دریافت کرده باشد. ولی نحوه بیان این عضو محترم شورا و وارونه‌جلوه دادن حقیقت عامل و زمینه‌سازی برای تشویش اذهان عمومی و تحریک کارکنان به شورش و تجمع است که من هم از تمام نهادهای امنیتی و قضایی و نظارتی تقاضا دارم به دقت ماجرا را تحت نظر داشته باشند.

از طرف دیگر شهردار کاشان برخلاف شهردار سابق که در طول سال بنا به نظر و مصوبه شورا پاداش‌های قابل ملاحظه‌ای در یافت می‌کرده است، تاکنون علیرغم تلاش‌ها و موفقیت‌های درخور تقدیر و چشمگیر، هیچ‌گونه پاداشی از ابتدای ورود تاکنون، نه تنها دریافت نکرده بلکه پاداش قانونی تعیین شده از طرف استانداری در سال 97 و همچنین مابه‌التفاوت حقوق 98 خود را نیز به دلیل معوق‌بودن حقوق کارکنان دریافت نکرده است و همیشه تاکید بر پرداخت حقوق کارگران قبل از حقوق کارمندان داشته است.

آقای هاشمی ادعا می‌کند تیم درآمدی شهرداری ضعیف هستند یا کاری نمی‌کنند پاسخ شما به این ادعا چیست؟
 پاسخ من رجوع به حقایق و اسناد موجود در شهرداری و شورا و گزارش ارائه شده در شورای شهر است که نشانه مستند عملکرد مثبت این تیم منسجم است. شهرداری یک بودجه سالانه دارد که به تصویب شورا می‌رسد و منابع و مصارف آن کاملا مشخص است.

در سال 97 برابر اسناد موجود 96٪ بودجه پیش‌بینی‌شده شهرداری محقق شده که این رقم ثبت یک رکود درآمدی بی‌سابقه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نه تنها در شهرداری کاشان بلکه درشهرداری‌های کشور است. این در حالی است که در سال اوج رونق و فعالیت شهردار دوره قبل که مورد حمایت این عضو شورا و دوستانش بوده و هست یعنی سال 95 تنها 66 درصد بودجه شهرداری محقق شد و حقوق‌ها هم چندین ماه عقب بود و در سالهای قبل از آن هم کمتر از این رقم بوده است.

همچنین در 6 ماه نخست سال 98 بیش از 97 درصد از بودجه محقق شده و این چیزی جز تلاش و مدیریت و همدلی تیم درآمدی شهرداری نیست. این موفقیت مثل ادعاهای آقای هاشمی حرف و ویدئو و فرافکنی و تشویش نیست. اسناد دقیق آن در شورا و شهرداری وجود دارد و آقای هاشمی هم می‌داند و دیده است ولی گویا با قصد و هدف خاصی آن‌ها را وارونه جلوه می‌دهد.

به گواه همه مدیران مالی و درآمدی دوره‌های قبل شهرداری که مورد تایید و حمایت آقای هاشمی و چهار نفر عضو همسو با ایشان هستند، این عملکرد بی‌سابقه بوده است. یکی از شاخصه‌های تیم درآمدی شهرداری در دوره مدیریت فعلی برنامه‌ریزی دقیق برای متمرکز کردن منابع و تخصیص دقیق آن‌ها بوده است که این خود کاری بدیع و درخور تقدیر است که با تشکیل خزانه و کمیته تخصیص انجام شده است به نحوی که منابع و مصارف شهرداری به صورت دقیق کنترل می‌شود و موجب نظم و انضباط مالی شده است.

آقای هاشمی ادعا می‌کند از زمانی که پنج نفره شده‌اند و ایشان رییس کمیسیون اقتصادی شده، 25 میلیارد تومان توافقات شهرداری را برای پرداخت حقوق نقد کرده. در خصوص این ادعا چه توضیحی دارید؟‌
حرف‌زدن و ادعا آسان است. اولأ در دو سال گذشته که هر ماه به صورت منظم یک حقوق پرداخت شده ایشان کجا بودند؟ و این 25 میلیارد ادعایی ایشان اولأ در غالب تنظیم توافق‌نامه‌ها با مردم توسط کارکنان زحمت‌کش شهرداری صورت پذیرفته و ثانیأ تنها ۹ میلیارد آن نقدی بوده که صرف پرداخت حقوق ماه‌های گذشته هم شده است و مابقی آن چک است و در ماه‌های بعد وصول خواهد شد. لذا نه تنها ادعای ایشان کذب است، بلکه حتی کمیته انطباق هم مشروط‌کردن تصویب توافق‌نامه‌های شهرداری با اشخاص و تعیین مصارف آن‌را خلاف اختیارات شورا دانسته و تذکرات لازم را هم داده است.

مجید شمس در نشست شورای اسلامی شهر کاشان
ایشان در بخشی از اظهارات‌شان فریاد می زنند که شهردار گوش به حرف آن‌ها نمی‌دهد. این یعنی چه؟
از خودشان بپرسید، از رئیس شورا سوال کنید، ایشان لطف کنند و محتوای 7 ساعت مذاکرات جلسه‌ای که با همفکرانش در شب قبل از استیضاح شهردار داشتند و خواسته‌های‌شان از شهردار و سخنان شجاعانه شهردار در دفاع از حقوق شهروندان را منتشر کنند تا معلوم شود چه کسی در راستای منافع مردم کار می‌کند و چه کسی دنبال منافع شخصی و سیاسی و گروهی است. وقتی آقای هاشمی می‌گوید به حرف ما گوش نمی‌دهد منظورش چیست؟ آیا اگر شهردار به حرف‌شان گوش می‌داد و آن صورت جلسه کذایی را امضا می‌کرد و منافع ایشان و گروه‌شان تامین می‌شد امروز به جای این ویدئو چیزی برای انتشار داشت؟

در هیچ زمانی مدیران شهرداری به اندازه این دوره همراه و همدل نبوده‌اند. این مدیران همان مدیرانی هستند که با شهردار دوره قبل هم کار می‌کردند و یکی از هنرهای مدیریت آقای ابریشمی‌راد همین است که با کوچک‌ترین تغییرات مدیریتی و با همان نیروهای سابق، شهر را به خوبی اداره می‌کند.

ما و مردم شهر فراموش نکرده‌ایم که در دوره قبل شهرداری، هر چند ماه یک بار مدیران شهرداری زیر و رو می‌شدند و مثل کودکانی که در بازی نشستن بر روی یک صندلی رقابت می‌کنند، مرتب در اضطراب و نگرانی بودند.

شهردار در راستای منافع شهروندان و حفظ انسجام مدیریت شهرداری به حرف شخصی هیچ یک از اعضای شورا گوش نمی‌دهد. این منطقی است و اعضای شورا حق دخالت در امور داخلی شهرداری به ویژه عزل و نصب مدیران و چگونگی روند اجرایی برنامه و بودجه ابلاغی را ندارند و این کاملا قانونی است چرا که قانون حوزه اختیارات اعضای شورا را مشخص کرده است. هر چند که دوستان سال‌ها به شیوه دیگری عادت کرده باشند، ولی قانون چیز دیگری می‌گوید.

آقای هاشمی ادعا می‌کند شهردار به کارگران توجه ندارد و از گرفتاری‌های آن‌ها مطلع نیست و با طرز خاص آن‌ها را تشویق به مطالبه‌گری از نوع خاص‌تر می‌کند و می‌گوید اگر تجمع کردند به آن‌ها نگویید ضدانقلاب! واقعا این‌گونه است که ایشان ادعا می‌کند؟

قلب واقعیت و سوءاستفاده از جایگاه کارگران و کارکنان شهرداری برای نیل به اهداف شخصی و گروهی کاری نکوهیده است، اعتقاد آقای ابریشمی‌راد از روزهای نخست فعالیتش توجه ویژه به کارگران خدمات شهری و فضای سبز بوده و هست. کارگران زحمت‌کشی که آقای هاشمی با مظلوم‌نمایی ژست دفاع از آن‌ها را می‌گیرد حقوق مردادماه خود را نیز دریافت کرده‌اند و تنها یک ماه معوقه دارند، این درحالی است که در دوره قبل کارکنان ستادی اغلب حقوق‌شان به‌روز بود ولی کارگران بخش‌های مختلف با تاخیر بعضا 5 ماهه حقوق دریافت می‌کردند. در این دوره نه تنها حقوق همه کارکنان هم‌سطح شده بلکه کارگران در دریافت حقوق، از بقیه بخش‌ها جلوترند و آقای هاشمی هم به اسناد آن دسترسی دارد!

آقای هاشمی در قسمتی از ویدیوی منتشرشده به این موضوعی اشاره دارد که کار عمرانی در شرایطی که کارگر گرسنه است نباید انجام شود که به صورت مشخص به پروژه زیرگذر اشاره می‌کند. نظر شما در این خصوص چیست؟‌
اگر چنین نظری را بگوییم پس بهتراست در ادامه تصمیم بگیریم درِ شهرداری به طور کلی بسته شود، لکن در این خصوص شما از شهروندان سوال کنید و نظرشان را بپرسید یا به پیام‌های مردم عزیز زیر ویدیوی مذکور در فضای مجازی مراجعه کنید و ببینید شهروندان چه‌قدر جلوتر از برخی مسئولین هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.