حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان ابلاغ شد

حریم باغ فین کاشان تعریف و ابلاغ شدکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از بازنگری تعیین حریم باغ‌موزه جهانی فین کاشان از سوی وزیر میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره؛ مهران سرمدیان گفت: بناهاي تاريخي همچون شناسنامه، نشانگر هويت تاريخي هر ملت و اسناد، مدارک و اشياي علمي و فرهنگي که از نياکان ما به يادگار مانده هستند.

وی خاطرنشان ساخت: موضوع تعيين حريم آثار تاريخي از موارد بسيار مهم و حساس در ارتباط با تمامي بناهاي تاريخي است، اما در مورد آثار ثبت شده در يونسکو اهميت بيشتري دارد.

بیشتر بخوانیم:
+
حریم محوطه باستانی «سیلك» كاشان بازنگری می‌شود

مدیر پایگاه جهانی باغ‌موزه فین کاشان نیز در این باره گفت: حریم باغ فین در سال 13۵۶ مصوب شده بود و بسیاری از جنبه‌های حفاظت از حریم در آن رعایت نشده بود. در همین راستا و برای پرونده ثبت جهانی، مجددا تعیین حریم با در نظر گرفتن کلیه ارزش‌ها و خطرات برای این مجموعه انجام شد. ولی متاسفانه با توجه به روند افزایش ساخت‌وسازها، تغییر در توپوگرافی زمین‌های اطراف، از بین رفتن باغات منطقه فین که باعث آسیب به این اثر ارزشمند می‌شدند، و برای اطمینان از حفاظت و صیانت بهتر از این مجموعه جهانی، حریم آن مجددا نیاز به بازنگری داشت که پس از بررسی‌های کارشناسی فراوان از نظر حفاظتی، بصری و کاربردی و … ۲۸ مردادماه ۹۸ حریم جدید مصوب و ابلاغ گردید.

سمیه فرهادی افزود: پس از ابلاغ تعیین حریم مجموعه، هرگونه تخریب و دخل و تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مرتکبین مشمول مجازات‌های قانونی خواهند شد.

باغ جهاني فین در تاريخ ۱۵ آذرماه ۱۳۱۴ به شماره ۲۳۴ در فهرست آثار ملي ايران، و در سال 2011 به عنوان يکي از ۹ باغ ايراني در فهرست ميراث جهاني یونسکو به ثبت رسيده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.