برگزاری سمینار «سیلک، قلب تاریخ» در موزه لوور

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایرانکاشان فردا – رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اهمیت جهانی سیلک کاشان گفت: در هفته‌های آینده سمیناری با عنوان «سیلک، قلب تاریخ» در موزه لوور فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، جبرئیل نوکنده در آیین نکوداشت «عباس اعتماد فینی» یادآور شد: در سال ۸۰ که به همراه صادق ملک شهمیرزادی برای کاوش در محوطه سیلک به این شهر آمدم، این محوطه باستانی محلی برای ویراژ موتورسواران، زمینی فوتبال و رفت‌وآمدهای برخی افراد بود که همان موقع نیروی انتظامی به ما اعلام کردند نمی‌شود فعالیتی در اینجا داشته باشید.

وی افزود: با کمک فرماندار وقت کاشان و «سیف‌الله امینیان» مدیرکل وقت میراث استان تمام راه‌های ورودی به این محوطه تاریخی را با نخ قرمز بستیم و با استقرار نگهبانانی اجازه رفت‌و‌آمد را به کسی ندادیم.

بیشتر بخوانیم:
+ نشست تخصصی سه فصل کاوش در محوطه استرک- جوشقان

رئیس موزه ملی ایرانبا بیان این‌که برای حفظ این محوطه باستانی باید تلاش بیشتری شود، گفت: الان با گذشت ۱۸ سال از آن زمان سیلک یک محوطه آبرومند شده است و تپه‌های شمالی و جنوبی کنترل و مهار شده است.

نوکنده یادآور شد: وقتی می‌خواستیم کاوش را در سیلک شروع کنیم با توجه به اینکه قرار بود پنج سال اینجا کار کنیم بنابر پیشنهاد دکتر شهمیرزادی ابتدا برای پیدا کردن عباس اعتماد فینی اقدام کردیم و به او گفتیم با ۱۵ کارگر به این محل بیاید.

این باستان‌شناس افزود: زیگورات سیلک به دلیل آب کندها نابود شده بود که اعتماد با استفاده از تجربیاتی که همراه با تیم فرانسوی و گیرشمن در شوش و چغازنبیل خوزستان داشت با استفاده از لوله پلیکا آب‌های سطحی را مهار کرده و این بنا را نجات داد.

نوکنده افزود: بعد از پایان کاوش‌ها و گذشت روزهای سختی که بدلیل اعتراضات مالکین ارضی و کشاورزها وجود داشت به کاشان آمدم، دیدم شرایط مطلوبی حاکم است و با خود گفتم تا زمانی که عباس اعتماد در سایت هست سیلک زنده است و جای هیچ نگرانی نیست.

نوکنده با بیان این‌که کاش روزی اسناد روزانه گیریشمن درباره نقش اعتماد و پدرش منتشر شود، گفت: امیدوارم روزی جشن ثبت سیلک کاشان در فهرست جهانی یونسکو را در این محوطه بگیریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.