«چاه عروس»، عروسی در دل کویر

کاشان فردا – علی‌اکبر ارشدی ابیانه / ابوزیدآباد (نام محلی: بیزُوُی “Bizovoy”)در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کاشان، در جلگه‌‌اى هموار واقع شده‌است. مردم این منطقه به گویش بیزوی که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است و مشابه زبان ابیانه است، سخن مى‌گويند.

نام این منطقه در زبان محلی، بیزُوُی می‌باشد که مردم ابیانه هم ابوزید‌آباد را به این نام می‌شناسندو مردم کاشان و آران و بیدگل و فارسی‌زبانان تا دلیجان آن را بوزآباد می‌خوانند.

زبان و فرهنگ و طبیعت و آثار تاریخی ابوزیدآباد جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. شاید بکرترین جاى ابوزیدآباد کویر ناب سیازگه (ریگ‌سیاه) باشد.

تپه شن‌زارهای سیازگه
سیازگه
پهنه‌ای گسترده در دامن ماسه‌زارهای شمال ابوزیدآباد است كه در محاصره تپه‌های ماسه‌ای و بكر و زیبا قرار دارد و در تلاقی با ناهمواری ماسه‌ها، صحنه‌های بسیار جذاب با اشکال متنوع و زیبا‌یی بوجود آمده است.

تپه‌های ماسه‌ای، جلوه زیبایی به این پهنه طبیعت داده و آسمان صاف و پرستاره شب كه دامنی انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان می‌گستراند، از قابلیت‌های منحصر به‌فرد این منطقه است.

با حرکت بر روی تپه‌های ماسه‌ای، آرامش تمام وجودتان را فرا می‌گیرد و این‌جا جایی است که می‌توانید حس آرامش‌بخش حضور در کویر و راه رفتن بر روی ماسه‌های روان و شگفت‌انگیز را تجربه کنید.

تنوع منحصربه‌فرد كویر ابوزیدآباد، ساختار پوشش گیاهی، چشم‌اندازها و همچنین اثرات كم‌نظیر فرسایش در آن، یكی از بهترین فرصت‌های طبیعی و توریستی برای این منطقه پدید آورده است.

در كنار پوشش گیاهی جذاب، حیات ویژه جانوری با توجه به تنوع آب‌وهوایی آن، گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان خاص این سرزمین كه در خود جای داده، و وجود درختان تاغ که جهت تثبیت ماسه‌های روان در این منطقه کشت شده است، می‌تواند به عنوان یكی از هیجان‌انگیزترین و رویایی‌ترین اماكن دیدنی به‌شمار ‌آید.

سیازگه تا ابوزیدآباد كمتر از ۱۰ كیلومتر فاصله دارد و این مساله یكی از نكات مثبت در زمینه رونق گردشگری این منطقه است که جمعیعت زیادی را به این سو می‌کشاند و از مهم‌ترین منابع موجود در حوزه صنعت گردشگری است كه با كمترین هزینه و سرمایه‌گذاری، از قابلیت بهره‌برداری بسیار زیادی برخوردار است.

علی‌اکبر ارشدی ابیانه در میان خرما‌های کشت‌شده در چاه عروس
چاه عروس

زیباترین و بكرترین منطقه ابوزیدآباد مكانی است بنام «چاه عروس» كه در ۴۵ كیلومتری ابوزیدآباد واقع شده، و فاصله آن تا منطقه گردشگری سیازگه ۳۴ كیلومتر است.

این مکان به مجموعه تپه‌های ماسه‌ای بسیار زیبا آراسته است و به گفته صاحب‌نظران یكی از زیباترین و بكرترین مناطق كویری كشور محسوب، و یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است که به همت کشاورز پرتلاش آقای پرویز قربانی بنا شده است.

بدلیل سطح ارتفاع کمتر از دریا نسبت به کاشان ارتفاع آب از سطح زمین در این منطقه به كمتر از نیم متر می‌رسد كه به راحتی می‌توان با كندن گودالی با دست به آب شیرین و گوارا دسترسی پیدا كرد.

در حاشیه این منطقه نخلستان خرمایی را همراه با مزرعه کشت هندوانه دیم می‌بینیم.
امسال هفتمین سال كشت خرما در این منطقه كویری است و از هشت هكتار نخلستان این منطقه محصول برداشت می‌شود.

كشت این درختان به شیوه كاملا ارگانیك و بدون استفاده از سموم شیمیایی و با کود حیوانی صورت گرفته و به دلیل بالا بودن سطح آب در منطقه، كشت این درختان به صورت دیم و بدون نیاز به آبیاری انجام شده است.

اهالی منطقه می‌گویند علت نام‌گذاری این منطقه به چاه‌عروس این است که در قدیم یک ایل بختیاری از این دیار در حال کوچ بوده که عروس زیبای این ایل به نکاح داماد ایل دیگر درمی‌آید و داماد ایل سوم که خواهان وصلت با عروس بوده به قصد درگیری با ایل دوم درآمده که بالاخره شرط می‌گذارند تا توسط دو داماد چاه آبی در مکان کویر حفر شود هر کدام دارای آب شیرین بودند، عروس به عقد آن داماد درآید که پس از حفر چاه داماد دوم به آب شیرین دست می‌یابد و مراسم عروسی و بزم در کویر برپا می‌شود و بدین سان این منطقه بنام چاه عروس شهرت یافته است.

از این نویسنده:
+ «وش» روستایی زیبا در دل کوه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.