ما مورد قطعی که بگوییم حتما آنفلوآنزا است نداشته‌ایم

دکتر سیدعلیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشانکاشان فردا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: ما مورد قطعی که بگوییم حتما آنفلوآنزا است نداریم، حتی چند مورد هم که در بیمارستان فوت کردند، آنفلوآنزای آن‌ها منفی بوده‌است

دکتر سید علیرضا مروجی در گفت‌وگوی اختصاصی با کاشان فردا، در پاسخ به این پرسش که؛ خبر می‌رسد دوباره یک شهروند در اورژانس فوت کرده و یک نفر هم بابت «آنفلوآنزا» حال وخیمی دارد، با این وصف وضعیت آنفلوآنزا در کاشان الان به چه شکل است گفت: الان آنفلوآنزایی که در کل منطقه ایران و اروپا وجود دارد، «آنفولانزای فصلی» است.

مروجی افزود: آنفلوآنزای فصلی چیزی است که از ابتدای خلقت بشر بوده و تا ظهور آخرالزمان هم خواهد بود. هر سال در این فصل سال ما آنفلوآنزای فصلی داریم. آن آنفولانزای خطرناکی که ممکن است بیاید، امسال هنوز رخ نداده. این آنفولانزای فصلی هر سال تا حدود ۲۰ درصد جامعه را می‌گیرد.

به گفته دکتر مروجی؛ درمان این آنفلوآنزای فصلی در ۹۵٪ موارد به صورت سرپایی است و حالت معمول دارد. یک درصد خیلی کمی نیاز به بستری پیدا می‌کند که معمولاً در افراد سالمند یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند مثل افراد دیابتی یا خانم‌های باردار بیشتر باید مواظب باشند.

رسانه‌ها اخبار التهاب‌زا را با تایید مراجع رسمی منتشر کنند
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که اگر پزشک گفت که بستری بشوند، حتماً بستری بشوند که به فوریت تحت درمان و مراقبت قرار بگیردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان توضیح داد: افرادی که ضعف عمومی بدن یا بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است آسیب بیشتری ببینند و حتی احتمال دارد خدایی ناکرده فوت رخ بدهد.

دکتر مروجی با اعلام این‌که تا این لحظه در منطقه کاشان اتفاق غیرمنتظره نداشتیم، گفت: برای این‌که قطعی بشود که بیماری آنفلوآنزا هست یا نه، نیاز به نمونه‌گیری و ارسال به آزمایشگاه مرجع است که شهرکرد و کاشان به آزمایشگاه اصفهان می‌فرستیم.

وی به برخی محدودیت‌ها اشاره و تصریح کرد: الان به خاطر محدودیت‌ها ما نمونه‌گیری را کاهش داده‌ایم. ما مورد قطعی که بگوییم حتما آنفلوآنزا است را نداریم، حتی چند مورد هم که در بیمارستان فوت کردند، آنفلوآنزای آن‌ها منفی بوده و خواهش من این است از رسانه‌های عمومی این‌گونه موارد را بدون التهاب و با استعلام و تایید از مراجع رسمی منتشر کنند.

نکات ایمینی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: به همه شهروندان توصیه می‌کنیم که دست‌هایشان را چندبار در طول روز بشویند، هنگام سرفه یا عطسه حتما دستمال جلو دهان و بینی خود بگیرند، و بلافصله دستمال را در سطل زباله بهداشتی دردار بیندازند، و از تجمع و حضور در جاهایی که بیمار یا بیمارانی، هستند خودداری کنند و اگر خدا ناکرده خودشان بیمار هستند، در منزل بمانند و مگر برای مراجعه به مراکز درمانی یا اضطرار از منزل خارج نشوند.

دکتر مروجی علائم آنفلوآنزا را تب بالا، گلودرد و سرفه معرفی و تاکید کرد: اگر این علائم بیش از ۲ روز پایدار بود و بهبودی حاصل نشد، حتماً اگر لازم باشد پزشک به بیمار می‌گوید که بستری شود.

وی توصیه کرد: از خوددرمانی، استرس و اضطراب بی‌دلیل خودداری شود. یک چیزی هست که هر سال هست و امسال ۲ هفته زودتر پیدا شده به خاطر شرایط آب‌و‌هوایی که در کل منطقه ایران و خاورمیانه و اروپا حاکم است.

رئیس دانشگاه در پاسخ به پرسشی که چندی پیش خبری منتشر شده بود که دو نفر فوت کردند، خاطرنشان ساخت: ما فوتی مثل همیشه در بیمارستان داریم. آن‌هایی که فوت کردند، آنفلوآنزایشان منفی بوده، فقط یک مورد نمونه مثبت بوده که مبتلابه بیماری زمینه‌ای داشته‌است.

دکتر مروجی تصریح کرد: سرطان فوتی دارد، بیماری قلبی فوتی دارد، مثل همه بیماری‌ها آنفلوآنزا هم ممکن است فوتی داشته باشد.

وی در پایان تشریح کرد: ما سه نوع آنفلوآنزا داریم. آنفلوآنزای جهانگیر، آنفلوآنزای پرندگان و آنفلوآنزای فصلی. آنفلوآنزای جهانگیر مثل سال ۸۸ نیامده، آنفوآنزای پرندگان هم که ما نداریم، این آنفلوآنزای فصلی است که در هر سال در همین فصل شایع می‌شود فقط باید بدون التهاب با استرس منطقی برخورد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.