غار آهکی ارزشمند کاشان زیر آوار

غار آهکی روستای ازوار کاشانکاشان فردا – میراث گران‌بهای مناطق کوهستانی کاشان باحال و هوای عطرآگین گل‌وگلاب و گیاهان دارویی، این روزها دستخوش کندوکارهای معدن‌های سنگ شده و شکایت‌ها و گلایه‌های مردم محلی منطقه و گردشگران و دوستداران محیط زیست را برانگیخته است.

شاهد این آشفتگی انسان‌ساخته در طبیعت کاشان، غار آهکی و تاریخی روستای «اُزوار» در منطقه سده‌ـ‌برزک کاشان است که در بین دو معدن در حال جان دادن است.

بیشتر بخوانیم:
+ غار آهکی اُزوار کاشان توسط معدنچیان بسته شد

مطالعات انجام شده بوسیله دانشمندان زمین‌شناسی نشان می‌دهد که تاریخ تشکیل غار «اُزوار» به دوره «میوسن» و تقریباً به ۲۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد که مصادف با پایان عصر یخ‌بندان نیم کره شمالی بوده است.

جنس سنگ‌های داخل غار کلسیت، آراگونیت، ژیپس و در اعماق بیشتر احتمالاً آنیدریت و تناردیت است.

براساس بررسی‌های میدانی انجام شده توسط انجمن غارنوردان وغارشناسان ایران، غار مذکور به‌صورت ۱۴ طبقه و شاید بیشتر باشد.

درحال حاضر تنها ۹ طبقه این غار توسط انجمن یادشده نقشه‌برداری و مورد شناسایی قرار گرفته است.

در مجموع با توجه به این گزارشات، غار مورد نظر به‌لحاظ زمین‌شناسی و غارنوردی دارای ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر متخصص وعلاقه‌مند دراین زمینه است.

«عباس متولی» معاون میراث فرهنگی کاشان با ابراز تأسف از این‌که انجام عملیات معدن‌کاوی در محدوده این اثر طبیعی ادامه دارد، می‌گوید: این عملیات موجب تخریب و صدمات جبران‌ناپذیری برای این غار تاریخی می‌شود.»

وی تأکید می‌کند: از آنجایی که حفاظت و بهره‌برداری از این غار در جهت ارتقای وضعیت گردشگری منطقه مورد درخواست مکرر اهالی منطقه و مسئولان محلی است، بر این اساس این اداره نیز در قالب انجام مکاتباتی با اداره صمت شهرستان، خواستار توقف عملیات معدن‌کاوی در محدوده غار، با هدف حفظ و رعایت حریم آن شده است.

«علی ابوالفضلی» مدیر پایگاه میراث نیاسر (برزک) نیز با اشاره به این‌که در خصوص فعالیت معدن کنار غار تاریخی «اُزوار» هیچ مجوز و استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده، می‌گوید: حفظ طبیعت گردشگری منطقه کوهستانی کاشان ضروری است.

«محمدمهدی شریفی» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان نیز در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگارما می‌گوید: ما این غار تاریخی را ندیده بودیم و گرنه با مجوز معدن مخالفت می‌کردیم.

متأسفانه با توجه به اهمیت گردشگری در منطقه کوهستانی کاشان، این شهرستان طرح آمایش ندارد تا براساس آن کاربری هر منطقه تعریف و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود و این مشکل اساسی منطقه کوهستانی گردشگری کاشان است.

«حسین خادمی» رئیس اداره محیط زیست کاشان هم می‌گوید: برای بررسی وضعیت این غار که رفتیم، معدن‌کار ورودی آن را با سنگ بسته بود. البته پیگیری‌ها ادامه دارد.

«مجید برازنده» رئیس اداره صمت کاشان نیز می‌گوید: برای هیچ‌کدام از معادن در این شهرستان مجوز صادر نمی‌شود و مراحل این کار در اصفهان انجام می‌گیرد. اما «ایرج موفق» مدیرکل صمت استان اصفهان نیز می‌گوید: مجوز معادن در گذشته صادرشده و ما موظف نیستیم که از همه ادارات استعلام بگیریم.

زهرا جلوداریان ـ ایران آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.