کمک ۲ میلیارد تومانی یک خیر به پروژه آبخیزداری در کاشان

آبخیزداریکاشان فردا – رئیس اداره منابع طبیعی کاشان گفت: ۷۰ پروژه آبخیزداری در شهرستان کاشان در حال اجراست که خیرین نیز در این اتفاق نقش پررنگی را ایفا می‎کنند به عنوان نمونه در یکی از پروژه‎های بزرگ آبخیزداری ما خیری با اهدای ۲ میلیارد تومان از ۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، پروژه را به مرحله تکمیل نزدیک کرده است.

محمدمهدی شریفی در برنامه رادیویی صبح سیلک، به تعریف مفهوم آبخيز پرداخت و گفت: آبخیز پهنه‎اي از زمين سراشيب است كه تمام روان‎آب‎های ناشي از بارش روي آن را يک رودخانه، درياچه و يا يك آب‌انباشت دريافت مي‎كند.

وی، آبخيزداري را برنامه‎ريزي و مديريت آبخيز برای جلوگيري از به‌هم‌خوردن وضعيت منابع و حفظ آن با اجراي طرح‎هاي مختلف دانست و افزود: اين برنامه‎ريزي بايد به منظور بهره‎برداري هماهنگ، يكپارچه و قانون‌مند صورت گيرد به طوري كه به سرمايه اصلي آبخيز يعني آب، خاك و پوشش گياهي آسيبي نرساند.

شریفی با بیان این‌که فرسايش خاک يكي از مسايل اساسي در كشورهاي در حال توسعه و اغلب كشورهاست بیان کرد: عوامل فرسايش به طور طبيعي در حال تخريب لايه سطحي خاك است و در صورت تشديد فرسايش به علل مختلف، ميزان آن بسيار زياد و خسارت‎بار خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی کاشان خاطرنشان کرد: يكي از اهداف اصلي آبخيزداري ،كنترل فرسايش و جلوگيري از آن است به عبارت دیگر آبخيزداري نقش قاطعي در حفظ و نگه‌داري و بهره‌وري صحيح از جنگل‎ها و مراتع، تامين آب سدها، كاهش رسوبات، كاهش خسارات ناشي از سيل و … دارد.

شریفی تصریح کرد: اثرات نامطلوب ناشي از عدم اجراي طرح‎هاي آبخيزداری شامل پرشدن مخازن سدها از رسوب، وقوع سيل و ايجاد خسارات سنگين، كاهش منابع آب آبخوان‎ها و افت سطح آب‎هاي زيرزميني، كاهش توان بالقوه توليدي زمين‎هاي زراعي و تخريب پوشش گياهي و از بين رفتن جنگل‎ها و مراتع است.

به گفته وی، در صورتی که ۳۰ درصد آب ورودی به کاشان ذخیره شود، به طور یقین به مرحله‎ای می‌رسیم که خشک‌سالی نمی‎تواند کاشان را تهدید کند و این اتفاق پیش‌شرط مهمی به نام مصرف بهینه آب دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.