«دورهمی» مصداق تضاد در رفتار رسانه ملی با گفتار بهداشتی کرونا

رضا اسماعیلی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اصفهانکاشان فردا – یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان می‌گوید که برنامه دورهمی، تناقض آشکار بین گفتار پیام‌رسان‌های بهداشتی در ارتباط با بیماری کرونا و رفتار رسانه ملی است.

رضا اسماعیلی یک‌شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: رسانه ملی با پخش این برنامه با شکل و شیوه سابق و با حضور تعداد زیادی مهمان، آموزه‌های بهداشتی و حیاتی را نقض می‌کند و مخاطب نتیجه‌گیری می‌کند که یا در اصل این آموزه‌ها درست نیست، یا آن‌چه گفته می‌شود اعتباری ندارد.

اسماعیلی تاکید کرد: در شرایطی که بحران یک بیماری به نام کرونا در کشور روی داده و مردم را تشویق می‌کنیم که ارتباطات اجتماعی خود را کاهش بدهند و از یکدیگر فاصله بگیرند وجود این تضاد آشکار موجب می‌شود که مخاطب به علت آن‌که نمی‌تواند در این حالت متضاد بماند تصمیم خود را به سمتی دیگر و برخلاف گفتارها و رفتارهای موجود تغییر دهد.

وی با بیان این‌که بی‌اعتبارسازی منابع پیام‌رسان بهداشتی از یک سو به اعتبار منبع مهم گفتاری و هشداری کشور ضربه می‌زند و از سوی دیگر سلامت مخاطبان را به خطر می‌اندازد تاکید کرد: هنگامی که یک سیستم نتواند در عملکرد و مدیریت از بازدهی کافی برخوردار باشد و توان کافی برای مقابله و مواجهه با پدیده‌ها را نداشته باشد لازم است که وارد مرحله بازآفرینی اعتماد شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: در جوامعی که اعتماد سازمان‌یافته‌ای بین مردم و مسئولان وجود دارد، مردم رفتارهای خود را متناسب با آن نوع مدیریت تطبیق می‌دهند به نحوی که در عین داشتن نگرانی، به سیستم و سازمان حاکمیتی و بهداشتی جامعه اعتماد دارند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی یا خودمدیریتی اجتماعی در جامعه گفت: یک شاخه‌ای در مدیریت با نام مدیریت بدن وجود دارد که اگر بتوانیم بدن خود را به لحاظ رعایت استانداردهای شستشو در مقابله با کرونا مدیریت کنیم و عادت‌های غلط گذشته را کنار بگذاریم و نقاط حساس بدن را از تماس‌های دستی مصون بداریم اولین حلقه این مدیریت را انجام داده‌ایم.

اسماعیلی افزود: در مرحله بعد مدیریت روحی و روانی خاص است که اگر از هوش هیجانی مطلوبی برخوردار باشیم به طوری که بتوانیم احساسات خود و دیگران را در مواقعی که همه احساس خطر می‌کنند، مدیریت، موقعیت آن‌ها را درک و از احساسات هیجانی اجتناب کنیم، می‌توانیم بر اساس یک تصمیم‌گیری قوی مدیریت خوبی بر کنترل امور داشته باشیم.

دورهمی یک مجموعه تلویزیونی با اجرا و کارگردانی مهران مدیری است که از ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه نسیم شروع به پخش کرد و تاکنون پنج فصل از این برنامه پخش شده است.

در این برنامه که به شکل استنداپ کمدی با اجرای مهران مدیری و با دعوت از یکی از افراد مشهور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی برگزار می‌شود، تعداد زیادی از مدعوین در محل برگزاری این برنامه حضور دارند.

روز گذشته علیرضا وهاب‌زاده مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییتی، تلویحا به ادامه پخش این برنامه اعتراض کرده بود.

توییت وهاب‌زاده در اعتراض به پخش برنامه دوهمی مهران مدیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.