برداشت باقلا از مزارع شهرستان کاشان

آغاز برداشت باقلا در کاشانکاشان فردا – مدیر جهاد کاشاورزی کاشان از آغاز فصل برداشت باقلا از مزارع شهرستان کاشان داد و گفت: سطح زیر کشت باقلا در شهرستان کاشان ۴۳۰ هکتار است.

به گزارش ایانا، مجید کافی‌زاده افزود: سطح زیرکشت باقلا در شهرستان کاشان ۴۳۰ هکتار است که با توجه به بارندگی‌های مناسب در ماه‌های اخیر، عملکرد متوسط این محصول ۲۵ تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال جاری افزون بر ۱۰ هزار تن باقلای مرغوب برداشت، و درآمد ناخالصی بش از ۳۰ میلیارد تومان عاید کشاورزان کاشانی خواهد شد.

به گفته وی بخشی از محصول باقلای تولیدی شهرستان برای فروش به شهرهای همجوار و مراکز استان‌ها عرضه و بخشی نیز در بازار شهرستان به فروش می‌رسد.

باقلای منطقه لتحر و جعفر‌آباد کاشان مرغوبیت و شهرت خاص در منطقه کاشان دارد.

باقلا (که باقالا، باقالی، باقله یا باقلی هم گفته می‌شود) گیاهی یک ساله، دارای برگ‌های تخم‌مرغ شکل و میوه غلاف‌مانند است. به میوه و دانه آن نیز باقله گفته می‌شود.

این گیاه منبع تأمین فیبر مناسبی است. همچنین به دلیل بالابودن میزان پروتئین، می‌تواند همراه با برنج (باقله پلو) به یک غذای کامل تبدیل شود. کلسیم و پتاسیم موجود در باقله می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نموده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند.

برای باقله خواصی در رابطه با سنگ کلیه، رماتیسم، مثانه و نقرس ذکر شده‌است. در عوض باقله تحریک‌کننده اصلی بیماری فاویسم بوده و حتی مصرف آن برای مبتلایان می‌تواند به مرگ بیمار منجر گردد. در بسیاری از افراد باقالی جواب آزمایش «هپاتیت ب» را مثبت می‌کند. توصیه می‌شود بانوان باردار به هیچ عنوان مصرف نکنند.

خوردن باقلای پخته گرم (همراه با نمک و گلپر و سرکه) در کوچه و بازار به ویژه در فصل سرما در همه جا معمول است و جزء اصلی چند خوراک، از جمله باقلاپلو، خورشِ باقلا، باقلا قاتق و کوفته باقلا نیز هست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.