خطر افزایش آتش در مراتع / دامداران و طبیعت‌گردان بیشتر مراقب باشند

آتش‌سوزی در مراتع کاشانکاشان فردا – افزایش گرما، وزش باد و پوشش‌های خشک گیاهی از جمله علل وقوع  آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها در فصول گرم سال است  و هر چه گرما افزایش یابد احتمال آتش‌سوزی بالاتر می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفها در گفت‌وگو با تسنیم،  با تاکید بر ارزش مراتع به عنوان ذخائر ارزشمندی برای هر منطقه‌ یاد‌آور شد: طبق بررسی‌ها آتش‌سوزی می‌تواند در هر هکتار مرتع تا ۸ میلیون تومان خسارت و در جنگل‌ها در هر هکتار حدود ۳۴۰ میلیون تومان خسارت وارد کند.

بیشتر بخوانیم:
+
مردم و کشاورزان مراقب آتش‌سوزی باشند

منصور شیشه فروش اعلام کرد: در صورت آتش‌سوزی در مراتع؛ از بین رفتن حیات وحش، آلودگی ناشی از آتش‌سوزی، خطرات آسیب‌های بدنی برای افراد موثر در مهار آتش، تخریب ارگانیسم‌های داخل خاک، صرف هزینه برای احیای مرتع و کمرنگ‌شدن کارکرد‌های مرتع از جمله عدم تولید اکسیژن وجود دارد.

وی مراتع فریدن، بویین و میاندشت، خوانسار، چادگان، فریدون‌شهر، سمیرم، دهاقان، گلپایگان، نطنز، شهرضا، کاشان و لنجان را مناطقی اعلام که آتش‌سوزی در مراتع آن در سال گذشته رخ‌داده و ۹۵٪ علت حریق عامل انسانی بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به عموم مردم توصیه می‌شود از درست‌کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها خودداری کنند و اگر درست کردند حتما از خاموش‌کردن کامل آن مطمئن شوند، از رها کردن اشیا فلزی، شیشه، اجسام برنده و غیره در مراتع بپرهیزند چرا که این اجسام مانند عدسی عمل می‌کند و باعث آتش‌سوزی می‌شود.

شیشه‌فروش به کشاورزان توصیه‌کرد: ته‌مانده محصول مزارع‌شان را نباید آتش بزنند چرا که به یک حریق بزرگ تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌توانند آن را مهار کنند.

آتش‌سوزی‌هایی که طی دو هفته گذشته در مراتع و جنگل‌های کشور رخ داد، خسارات بسیاری وارد کرد، در حالی که می‌توان با رعایت نکات پیشگیری از حریق و خسارات بیشتر پیشگیری کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.