با همدلی و همراهی به مهار کرونا کمک کنیم

دکتر مسعود دهقانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشانکاشان فردا – محمدصالح بوجاری / وضعیت شهرستان کاشان از نظر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، از یک‌شنبه ۱۵ تیرماه دوباره قرمز اعلام شد. تعداد مبتلا و بستری‌شدگان از ابتدای تیرماه روند افزایشی داشته است.

در همین رابطه از دکتر مسعود دهقانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان پرسیدیم:
با توجه به اعلام وضعیت قرمز دوباره در کاشان و افزایش مبتلایان اعمال محدودیت‌ها به چه شکل خواهد بود؟
اعمال محدودیت‌ها با هماهنگی ستاد استانی کرونا خواهد بود. ما شرایط قرمز خودمان را به مقامات مسئول شهرستانی اعلام کردیم. به احتمال بسیار زیاد جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل خواهد شد. در شرایط قرمز، و بر اساس پروتکل‌‌های بهداشتی؛ برای واحدهای پرخطر دست‌کم به مدت یک هفته باید محدودیت اعمال شود.

واحدهای پرخطر را معرفی می‌فرمایید:
از جمله جاهایی که پرخطر است اماکن عمومی، تالار‌ها، اماکن برگزاری مراسم ترحیم‌ها استخر‌ها و کلوپ‌های ورزشی که تماس افراد با هم زیاد است. این‌ها باید محدودیت پیدا کنند، اما این اعمال محدویت منوط به مجوز ستاد استانی کرونا خواهد بود.

 می‌شود گفت که گروه ۳ و ۴ که ستاد ملی قبلا اعلام کرده‌بود، در صورت قرمز‌شدن محدودیت ها شروع خواهد شد؟
دقیقا محدودیت‌ها مربوط به گروه‌های ۳ و ۴ است ولی ابلاغ و اجرا از فرمانداری شهرستان صورت می‌گیرد. یعنی با اعلام ما، ستاد کرونا تشکیل جلسه داده و اعمال محدودیت‌ها با ابلاغ فرمانداری محترم خواهد بود.

این امر باید با هماهنگی ستاد استانی باشد؟
قطعا با هماهنگی استانی باید باشد، مگر به شهرستان از طریق استانداری تفویض اختیار شود.

با توجه به این‌که ستاد ملی اعلام کرده‌است که شهروندان گزارش‌های خود را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند، نظارت بر واحدهای متخلف اعم از صنفی از جمله رستوران‌ها، نانوایی‌ها، کافه‌ها  و … و واحدهای خدماتی بر عهده چه نهادی است؟
مسئولیت بازرسی مستقیما برعهده بهداشت است. ما به ستاد کرونا اعلام کردیم، که هم نیرو می‌خواهیم برای بازدیدها و هم خودرو. به محض تامین نیرو و خودرو کافی می‌توانیم نظارت‌ها را چندین برابر کنیم.

بیشتر بخوانیم:
+ وضعیت کرونا در کاشان به شرایط ابتدای اسفند برگشت

اما ما مردم باید خودمان مطالبه‌گر بشویم، باید خودمان اول در اجتماعات شرکت نکنیم، خودمان نباید برویم، ما و مسئولین باید کرونا را جدی بگیریم؛ مراسم عروسی بر پا نکنیم، تجمعی برگزار نکینم و شرایط را برای بیماران آسیب‌پذیر و کادر درمانی سخت‌تر نکنیم.

بازدید و نظارت صرف، بدون همدلی، همراهی و اتفاق‌نظر همه، کمکی به کنترل بیماری نخواهد کرد.

با این وصف؛ ما بیش از ۸ هزار واحد صنفی و تولیدی در شهر کاشان داریم و تاکنون بیش از ۵ هزار بازدید صورت گرفته است و ۵ هزار اخطاریه هم اعلام کردیم که کارشناسی است. یعنی کارشناس ما وقتی بازدید می‌کند، به صنف یا صنعت می‌گوید این موارد را رعایت کن. در عین حال بالغ بر ۶۰ نامه دادگاه و تعزیرات حکومتی هم داشتیم.

  بازرسی‌های اداره صمت شامل چه مواردی است ؟
اداره صمت، تعزیرات و ما به عنوان بهداشت چند تیپ بازدید داریم؛ ولی با فرض ساعتی یک بازدید از سه تیپ مستقل، روزانه بیش از ۳۰ بازدید نمی‌شود. عرض من این است که به جای تقاضای افزایش نظارت‌ها، فرهنگ‌سازی کنیم مطالبات بیشتر شود.

مثلا همکار من می‌رود به نانوایی تذکر می‌دهد، بعد مردم همکار مرا کنار می‌زنند می‌گویند این‌قدر سخت‌گیری نکنید به مردم!! یعنی هنوز بعضی وقت‌ها احساس می‌کنیم که بایستی مردم بیایند وسط البته مردم و مسئولین.

حرف‌های من با این تناقض ندارد که بهداشتی‌ها نباید بازدید کنند، صمت نباید بازدید کند بازدید جزو رسالت ذاتی ما است. بازدید گوشه‌ای از کار است، فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری مردم رکن اصلی است.

الان در جامعه‌ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم، پروتکل‌های بهداشتی را (آن‌هم البته ناقص) انجام می‌دهند. ۶۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند که بازدید گره‌ خاصی از این مشکل باز نمی‌کند. باید فرهنگ‌سازی کرد.

 چه عاملی باعث شده ما کاهش رعایت را بعد از اسفندماه ببینیم؟
روند کنترل کرونا در اردیبهشت‌ما به بالاترین سطح رسید و ما حداقل بیماری را داشتیم در کل کشور به خصوص کاشان که در اسفندماه پیک را زد. آخر اردیبهشت سیر نزولی داشتیم به طوری که تعداد بیماران مشکوک در بیمارستان به عدد ۱۰ تا ۱۲می‌رسید. آن هم مشکوک به کرونا. بیمارستانی که بالای ۵۰۰ بستری کرونا داشت، یک و نیم ماه قبلش.

این رعایت و کاهش یکی از علت‌ها بود. علت دیگر این‌که ما هنوز فرهنگ این را نداریم که مدت زمان طولانی را قرنطینه باشیم. ۴ یا ۵ ماه پیش آزادانه مسافرت می‌رفتیم، برنامه تفریحی داشتیم، تجمعات داشتیم، اما یک دفعه برنامه تغییر کرد، هر تغییر رفتار در انسان نیازمند فاصله زمانی طولانی است، تا خودمان را با شرایط تطبیق بدهد. ما با یک سبک سال‌ها است داریم زندگی می‌کنیم حالا یک دفعه قرار است، تغییر کند آن هم تغییر ناخواسته.

وقتی سیل و زلزله می‌آید؛ یک آن فشار به مردم و تبعاتش تا دو ماه می‌ماند، اما قرار است با کرونا تا یک سال دیگر زندگی کنیم، به تبع خود به خود برای رعایت پروتکل‌ها به دلیل نداشتن یک رفتار ثابت در این مقلوله با مشکل روبه‌ور می‌شویم.

به نظر با درک بیشتر و آشنایی بیشتر با موضوع کرونا و حساسیت به مقوله کرونا فکر می‌کنم کم‌کم خودمان را تطبیق بدهیم و ماه‌ها این شرایط را تحمل کنیم تا از این بحران بعد از ماه‌ها بگذریم و به روند قبل برگردیم.

بنا به گفته ر‌ئیس‌جمهور کارمندانی که ماسک نداشته باشند غیبت می‌خورند و به مراجعین بدون ماسک هم خدمتی قرار است ارائه نشود. مسئولیت نظارت بر نحوه عملکرد این قانون به چه شکل است؟
مسئولیت اول به عهده همه ما است، هم خدمت‌گیرنده و هم خدمت‌دهنده؛ دوم مسئولین اجرایی دولت مثل نظام بازرسی فرمانداری و حوزه دانشگاه علوم پزشکی حوزه بهداشتش و واحدهای درگیر.

کاشان به اندازه کافی موجودی ماسک و آمادگی برای ماسک اجباری دارد؟
تولید ماسک در منطقه ما شاید کفاف ۳۰ تا ۴۰ درصد نیازهارا بیشتر نخواهد داد.
چیزی که در تصویر مردم ایجاد کردیم، ماسک سه لایه جراحی است که در محیط آلوده مثل بیمارستان یا خانه‌ای که بیمار کرونایی دارد بهترین کار این است که ماسک سه لایه جراحی استفاده کنند.

اما در شرایط معمولی که احتمال ویروس کرونا کمتر وجود دارد، ماسک‌های پارچه‌ای هم می‌تواند کنترل‌کننده باشد، اما نه به اندازه ماسک جراحی یا N95 هر ماسکی یک خاصیتی دارد خود ماسک جراحی هم با رعایت اصولی مثل استفاده‌نکردن بیش از ۴ یا ۵ ساعت، یا اگر خیس نشود و در محیط بسیار آلوده قرار نگیرد.

اما واقعیت این است که وقتی تولید ما ۱۰۰ درصد برای جامعه نیست، در این شرایط شهروندان ماسک‌های سه لایه و جراحی را بگذارند برای مکان‌های با آلودگی شدید و در مکان‌ها با آلودگی کم از ماسک‌های معمولی استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.