دوم مردادماه زادروز «جلال مقامی» گوینده و دوبلور کاشانی

استاد جلال مقامیکاشان فردا جلال مقامی زاده ۲ مرداد ۱۳۲۰ مدیر دوبلاژ، دوبلور، و بازیگر اهل کاشان است. مقامی به دلیل اجرای برنامه «دیدنی‌ها» نیز شهرت دارد. وی همسر «رفعت هاشم‌پور» دوبلور قدیمی سینما و تلویزیون، و همچنین دایی شراره حضرتی دوبلور است.

دوبله منحصربه‌فرد او در سریال لبهٔ تاریکی یکی از شاهکارهای این استاد دوبلهٔ ایران است. از مشهورترین آثار مقامی می‌توان به گویندگی‌اش در آثاری چون «لورنس عربستان به جای «عمر شریف»، «شکوه علفزار»، «ارتش سری»، «پوآرو»، «شرلوک هلمز»، و «هشدار برای کبری ۱۱» به جای «سمیر» اشاره کرد.

استاد مقامی در سال ۱۳۴۴ در ۲۴ سالگی با فیلم من مادرم نخستین تجربه بازیگری خود را بدست آورد و تا شروع نقلاب اسلامی در ۴ کار سینمایی ایفای نقش کرد. وی بعد از انقلاب نیز در ۳ فیلم بازی کرد اما عمده شهرت وی به اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی‌ها بود.

وی از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی‌ها به تلویزیون آمد و به‌مدت ۱۲ سال در روزهای جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون‌های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت.

مقامی در ۸ فیلم بازیگر بوده و نقش ایفا کرده، در ۳ فیلم مدیر دوبلاژ، و در حدود ۵۰ فیلم سرپرست گویندگان بوده است.

وی در روز جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ در منزل مسکونی‌اش دچار حادثه شد و از ناحیهٔ پهلو آسیب دید. همین آسیب‌دیدگی باعث کاهش فعالیت هنری این هنرمند شد. وی همچنین در سال ۹۸ دچار ضایعه مغزی شده و در نخستین روزهای سال ۹۹ نیز به علت شکستگی پا چند روزی در تهران، و اواسط تیرماه گذشته نیز چند روزی در بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان بستری بود.

مقامی در مورد چگونگی آغاز کارش به عنوان دوبلور گفته: «در دوران دبیرستان برگزاری جشن‌ها را من و هم‌کلاسی‌ام، مسعود اسدالهی بر عهده داشتیم. روزی تئاتری را برای جشنی آماده کرده بودیم. حیدر صارمی که یکی از بازیگران مشهور آن زمان بود، از سوی ناظم مدرسه برای تماشای نمایش ما دعوت شده بود. بعد از اجرای نمایش از آقای صارمی خواستم تا من را به تئاترهایی که خودش با محمدعلی جعفری کار می‌کرد، ببرد اما او به من گفت صدای شما مناسب کار دوبله است. به همین خاطر من را به بخش دوبله معرفی کرد.»

استاد مقامی اکنون در مهرشهر کرج ساکن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.