پذیرفتنی نیست آنچه ما تحویل آیندگان می‌دهیم سرشار از نقص باشد

سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشانکاشان فرداشهردار کاشان، با تأکید بر تقویت نظارت و افزایش جدیت در حوزه ایمنی عنوان کرد: مهم نیست بداخلاق به نظر آمده یا برچسب عدم برخورداری از تعامل به ما زده شود چراکه در حوزه ایمنی و سلامت اجتماع اصلا اهل مماشات یا به اصطلاح تعامل نیستیم.

سعید ابریشمی‌راد در نشست کمیته ایمنی ساختمان‌های شهری، فرآیند ایمنی‌سازی ساختمان‌ها و بناها حتی در کشورهای مترقی جهان را تکاملی دانست و گفت: آنچه که در قالب قوانین و استانداردها در این حوزه می‌‎شناسیم حسب تجربه به دست آمده و ما نیز به عنوان الگوبرداران این تجارب در مراحل آغازین قرار داریم.

وی، با اشاره به پیشینه شهر کاشان و وجود بسیاری از مراکز عمومی، اداری، خدماتی، و … در بافت مرکزی و تاریخی کاشان خاطرنشان کرد: زمانی این ساخت‌وسازها انجام شده که بسیاری از استانداردها وجود نداشته است. چنانکه اکنون نیز با ساختمان‌هایی مواجهیم که مبتنی بر شاخص‌های ایمنی ۱۵ سال پیش صحیح ساخته شده، اما در حال حاضر بر اساس استانداردهای موجود غیرایمن تلقی می‌شوند.

شهردار کاشان، با تصریح این‌که باید نسبت به تعهد و مسئولیت مردمان، با وجود تمام کاستی‌ها خوشبین باشیم تأکید کرد: اما دیگر قابل قبول نیست که آنچه ما تحویل آیندگان می‌دهیم سرشار از نقص و مشکل باشد بلکه باید با نگاهی قوی‌تر و عزمی‌ جدی‌تر میراث مناسبی تقدیم‌شان کنیم.

ابریشمی‌راد، یکی از چالش‎های کنونی حوزه ایمنی را علاوه بر خلأ و ضعف قانونی، عدم اهتمام جدی به اصل مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: امروز انسان‌ها کمتر نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند و این مشکل ناشی از خلأ فرهنگی و ضعف باورهای حاکم بر جامعه است.

به جای تقصیر دیگران، دنبال تقصیر خودمان بگردیم
وی تاکید کرد: باید در هنگام وقوع حادثه به جای جست‎وجوی مقصر، سهم خود را در بروز اتفاقات پیدا کرده و برای رفع آن به صورت هم‌افزا عمل کنیم.

شهردار کاشان خاطرنشان کرد: قبل از صدور پروانه و در مرحله طراحی نقشه تأییدیه آتش‌نشانی لحاظ شود چراکه با هزینه به مراتب کمتر و به صورت مبنایی‎تر می‎توان نسبت به اصلاح روند ساخت‌وساز اقدام کرد.

ابریشمی‌راد برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها به منظور توجیه مستمر ناظران و مالکان ساختمان‌ها با درجه اهمیت بالا به صورت ماهیانه را یک اقدام موثر دیگر خواند و افزود: زمانی که فرد متوجه می‌شود سهل‌انگاریش چه تبعاتی می‌تواند برای همنوع و شهر به همراه داشته باشد به صورت طبیعی دقت بیشتری به کار می‌گیرد.

وی رصد ساختمان‌های پرخطر و عدم اکتفا به اخطارها و هشدارهای ایمنی را خواستار شد و بر ارائه تسهیلات و ابزارهای حمایتی و تشویقی در کنار اقدامات سلبی و بازدارنده تأکید کرد.

ابریشمی‌راد، با اشاره به پیشگامی کاشان در طرح جامع پدافند غیرعامل و امضای قرارداد توسط شهردار کاشان و عهده‌دار شدن دانشگاه کاشان برای انجام مطالعات، لزوم اعلام روند پیشرفت در جلسات کارگروه به منظور آگاهی از شرایط و کانون‌های بحرانی و تمرکز بر مسائل اساسی و جدی را خواستار شد.

نشست کمیته ایمنی ساختمان‌های شهری با حضور دادستان عمومی و انقلاب، رئیس ستاد مدیریت بحران و کنترل حوادث شهرستان، نمایندگان دستگاه‌های مسئول، شهردار و جمعی از مدیران شهری در سالن جلسات شهرداری برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.