منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان

منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک کاشانکاشان فردا– از ابتدای تأسیس کانون شکار در سال ۱۳۳۵ شعبه‌ای از این نهاد در شهرستان کاشان جهت حفاظت از مناطق اطراف پایه‌گذاری شد که بعدها به شکارباني و سپس اداره حفاظت محيط زيست تغيير نام پيدا کرد.

در طول اين مدت با وجود اين‌كه منطقه قمصر كاشان جزء هيچكدام از مناطق چهارگانه نبوده است، ليكن پرسنل زحمت‌كش اين اداره به دليل اهميت فوق‌العاده منطقه مزبور به عنوان كريدور زيستي بين پناهگاه حيات وحش موته و منطقه شكار ممنوع كركس برنامه‌هاي حفاظت نظير: گشت، كنترل منطقه، برخورد با شكارچيان متخلف و … را در حد توان اجرا نموده‌اند.

پس از پيگيري در تاريخ یکم اردیبهشت‌ماه ۸۷ اين منطقه به عنوان شكار ممنوع معرفي و آگهي آن در روزنامه رسمي كشور درج شد و نهايتاً در تاريخ ۱۴ آذرماه ۸۹ طي مصوبه شماره ۳۲۸ شورايعالي حفاظت محيط زيست، به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت گرديد.

مشخصات منطقه
این منطقه با وسعت ۶۰ هزار هکتار در حاشیه شهر توریستی قمصر در جنوب غربی شهرستان کاشان و در داخل گستره جغرافیاي سه شهر مهم برزک، قمصر، و کامو و جوشقان قالي واقع شده است.

نزديک‌ترين شهرهاي شناخته‌شده اطراف منطقه عبارتند از: شهر کاشان در شمال شرقي منطقه، شهر برزك در غرب، شهر قمصر در شرق منطقه و جوشقان قالي در جنوب منطقه. و روستاهاي حاشيه منطقه عبارتند از نابر، ويدوج، ويدجا، ازوار، آزران، كامو، چوگان، قزاآن، مسلم‌آباد، و الزگ.

منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک کاشان

مردادماه ۱۳۹۸ منطقه حفاظت‌شده کرکس با منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک تلفیق شده و یک واحد وسیع‌تر حفاظت شده تشکیل شد.

اغلب بخشهای این منطقه کوهستانی و بخش محدودی دشتی است، به طوری که ۱۳.۴ درصد منطقه داراي ارتفاع زير ۱۴۰۰ متر، ۵۴.۹۵ درصد منطقه ارتفاعي بين ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ متر، ۲۸ درصد وسعت منطقه ارتفاع بين ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ و ۶۵.۳ درصد ارتفاع بالاي ۳۰۰۰ دارد.

منطقه مورد نظر دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک با متوسط سالیانه بارندگی بیش از ۲۰۰ ميلي‌متر و ميانگين ساليانه دما ۱۱ درجه سانتي‌گراد است. جهت وزش بادهاي قالب در منطقه شمالي – جنوبي و شمال شرقي – جنوب غربي است.

پوشش گیاهی متنوعی در این ناحیه رویش دارد که عمدتا از نوع بوته‌اي- علوفه‌اي است. منطقه کوهستاني با اقليم سرد باعث شده تا پوشش گياهي مستقر در آن از نوع پوشش گياهي ناحيه ايران و توران کوهستاني باشد.

در اين منطقه گونه‌اي از ناحيه رويشي خليج عماني وارد شده که در محل‌هاي صخره سنگي و رو به آفتاب شديد که ارتفاع از سطح دريا در آن زياد نيست مشاهده گرديده است. اين‌گونه Ebenus stellate است که با گل‌هاي زرد و قرمزرنگ خود جلب توجه مي‌نمايد.

پوشش گياهي غالب منطقه در ارتفاعات فلات قاره ايران زياد بوده و از تغييرات محلي برخوردار است. تعداد عناصر درختي و درختچه‌اي به علت محدوديت درجه حرارت، ميزان بارندگي و فصل بارندگي كوتاه، به چند گونه محدود مي‌گردد.

تنوع گونه‌هاي گياهي منطقه قابل توجه است و غالب منطقه را پوشش گياهي درمنه، انواع آستاراگالوس، چوبك، كلاه ميرحسن و گياهاني از خانواده گندميان تشکیل می‌دهد.

حیات وحش شاخص این منطقه، در قسمت غربی، بیش‌تر کل و بز و در قسمت شرقی نیز، بیش‌تر قوچ و میش، گربه پالاس، گراز، پایکا و مار شاخدار است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir
کاشان فردا را در تلگرام دنبال کنیم:          https://t.me/Kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.