پندار غلطِ یک مدیر ناتوان در تعامل با رسانه

محمدعلی خرمی مشکانیکاشان فردا – محمدعلی خرمی /  یکی از معاونان سابق استانداری اصفهان در جمعی به دوست رسانه‌ای ما گفته بود برخی از مدیران این دولت وسط لحاف می‌خوابند تا اگر کفه قدرت به سمت اصلاح‌طلب سنگین شد، به سمت اصلاح‌طلبان و اگر به سمت اصولگرا سنگین شد به سمت اصولگرایان بغلطند.

احتمالا مجید کافی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی کاشان این حکایت را شنیده و اینگونه پنداشته است که جامعه خبری هم مانند برخی از مدیران دولتی منفعت‌طلب و سودجو هستند و همه چیزشان را براساس منافع کوتاه‌مدت مدیریتی و عواید مالی‌شان تنظیم می‌کنند.

او در گفت‌وگوی خود با برنامه «صدای پای آب» انگشت اتهام را به سمت خبرنگاران منطقه کاشان نشانه رفته و گفته است: «خبرنگاران و اصحاب رسانه که گفته‌های ایشان (کارشناسان دانشگاهی و منتقدان مصرف آب کشاورزی) را پوشش داده و در رسانه‌ها منعکس می‌کنند نیز متأثر از حمایت‌های مالی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط هستند. از آنجایی که بخش اداری جهاد کشاورزی به نسبت دیگر سازمان‌ها و ادارات مقداری فقیرتر است نمی‌تواند اهالی رسانه به خوبی حمایت کند. بنابراین خبرنگاران و اهالی رسانه‌ کشاورز و دغدغه‌های کشاورزی را فرونهاد و برای جایی قلم می‌زنند که بیشتر از حمایت مالی آن سازمان یا نهاد برخوردار شوند.»

این سخن کافی‌زاده نشان‌دهنده ناآگاهی او از حوزه رسانه و راهکارهای تعامل با آن است و الا امروزه حتی مدیران شرکت‌ها و مزرعه‌های کوچک کشاورزی هم می‌دانند که چگونه باید از ظرفیت رسانه‌ها برای انتشار نظرات کارشناسی خود استفاده کنند.

مرسوم‌ترین راه برای این کار همان نشست‌های خبری کلیشه‌ای است که امروزه در همه جای دنیا و در همه سطوح مدیریتی در حال برگزاری است و سال‌هاست که در جهاد کشاورزی کاشان (حتی در هفته دولت یا هفته جهاد) مغفول مانده است .

اگر در کاشان رسانه‌ها سالی چند نوبت مطالب مربوط به مسئولان ادارات مرتبط با حوزه آب و یا اساتید دانشگاه را منتشر می‌کنند برای آن است که مدیر آن مجموعه یا روابط عمومی این ادارات در تعامل دائم با رسانه‌ها هستند و سالی چندبار از خبرنگاران برای مصاحبه یا حضور در نشست خبری استفاده می‌کنند و در طول سال نیز اخبار خود را با ادبیاتی حرفه‌ای برای آنان ارسال می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی کاشان بگوید چندبار تاکنون با اهالی رسانه نشست خبری برگزار کرده است؟ بگوید برای کدام رسانه مطلب ارسال کرده و منتشر نشده است؟ با کدام رسانه تعامل داشته که از او درخواست منفعت‌طلبانه داشته است؟

البته این ایراد به اصحاب خبر شهرستان وارد است که به صورت جامع به موضوعات مختلف در نهادها و ادارات‌های مختلف نمی‌پردازند و اگر این نقطه ضعف نبود به قول معاون سابق استاندار دیگر مجالی برای استمرار مدیریت و فرافکنی برخی از مدیران ضعیفی که در وسط لحاف آرمیده‌اند پیدا نمی‌شد و نقطه ضعف رسانه‌های کاشان این است؛ نه آنچه رئیس جهاد کشاورزی کاشان به آن اشاره کرده است.

از این نویسنده:
+ تبریک‌های آزاردهنده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.