واگذاری ۹۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی

هادی میرزایی مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگیکاشان فردا «هادی میرزایی» مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی از واکذاری ۹۰ خانه تاریخی به بخش خصوصی از سوی این صندوق خبر داد.

به گزارش برنا؛ میرزایی،  در نشست عکاسی و احیا بناهای تاریخی گفت: امروزه تصاویری از سال‌های گذشته بناهای تاریخی وجود ندارد و این یک ضعف اساسی است که دستان مجموعه ما را برای مرمت و احیا بسته است و اسنادی وجود ندارد تا بتوانیم در این حوزه به خوبی عمل کنیم.

او افزود: دیجیتالی‌کردن میراث فرهنگی جز گام‌های مهمی است که باید برداشته شود. استفاده از اساتید عکاسی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر واقع شود. عمارت مسعودیه که امروز در محوطه آن حضور داریم، قدمتی ۱۷۰ ساله دارد و نخستین بنایی است که معماری انتقالی اروپا را به نحوی نمایان می‌کند. این ساختمان شاهد فعالیت ۴۱ وزیر آموزش و پروش بوده است.

بیشتر بخوانیم:
+  یک کاشانی، مدیرعامل صندوق احیا اماکن تاریخی و فرهنگی کشور شد

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مجموعه عمارت مسعودیه که معروف به باغ بهارستان بوده است، ابتدا ۱۴ هکتار وسعت داشته است اما متاسفانه در دوران پهلوی دوم بسیاری از قسمت‌های آن تخریب می‌شود و امروز در حدود یک و نیم هکتار آن باقی مانده است.

میرزایی در خصوص مجموعه باغ نگارستان اظهار کرد: این مجموعه مقرر بود تخریب شود اما با تلاش‌های مرحوم دکتر حسن حبیبی، معاون اول دولت سازندگی حفظ شد. این مسیر باید ادامه پیدا کند. تجربه نشان داده است که با منابع دولتی نمی‌توان آثار تاریخی را به خوبی مدیریت کرد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی افزود: خانه عامری‌های کاشان و سعدالسلطنه قزوین قبل از واگذاری به بخش‌های غیردولتی در حال نابودی بودند اما امروز وضعیت مطلوب آن‌ها سبب شده است تا این مراکز به قطب گردشگری کشور تبدیل شوند. روزگاری سعدالسلطنه کانون معضلات اجتماعی قزوین بود اما امروز با تلاش صندوق احیا بناهای تاریخی به یک وضعیت مطلوب رسیده است.

میرزایی با تاکید بر واگذاری اماکن تاریخی به بخش‌ خصوصی و با اشاره بند «ز» ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه که این وظیفه را به صورت انحصاری به صندوق واگذار کرده اعلام کرد: در برنامه آتی ۹۰ بنای تاریخی به بخش‌های غیردولتی واگذار خواهد شد که با کل کارنامه سال‌های گذشته این مجموعه برابر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.