بعد از ۴ دهه انگلیس رسما پذیرفت به ایران بدهکار است

ایران انگلیسکاشان فردا – دولت بریتانیا برای نخستین‌بار رسما پذیرفت به‌دلیل تحویل ندادن تانک‌های چیفتن که قرارداد خرید آن‌ها در رژیم گذشته با لندن بسته شده‌بود، به ایران بدهکار است؛ بدهی‌ای که ۴۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود.

ایران پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۰ قرارداد خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن و خودروی زرهی را با بریتانیا بست، اما این تانک‌ها هرگز تحویل داده نشد.

به گزارش روزنامه گاردین، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرده است که دولت بریتانیا فعالانه بدنبال راه‌حلی قانونی برای پرداخت بدهی خود به ایران است. والاس در نامه خود نوشته است: «در پیوند با شرکت آی‌ام‌اس و اختلافات حقوقی (با ایران) بر سر مبلغ (بدهی) واریز نشده، دولت اذعان می‌کند که این بدهی باید پرداخت شود و همچنان در جست‌وجوی هر راه قانونی برای پرداخت آن از راه قانونی است.»

شرکت دولتی خدمات نظامی بین‌المللی بریتانیا یا ام‌اس‌آی مسئول فروش و صادرات سلاح این کشور به کشورهای دیگر است. چیزی که کار پرداخت بدهی بریتانیا را بیش از پیش امکان‌پذیر می‌سازد آن است که ۹۹ درصد سهام این شرکت در اختیار وزارت دفاع بریتانیاست و بنابراین بن والاس به عنوان وزیر در این زمینه تصمیم‌گیرنده اصلی است. با این حال مانع اصلی در اجرای این تصمیم آن است که با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا دولت بریتانیا نمی‌تواند هیچ‌گونه پرداختی به ایران انجام دهد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه مهر ماه سال گذشته بود که فیلیپ هموند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا به او پیشنهاد کرده در ازای تسویه یک بدهی ۴۰ ساله لندن به تهران برای آزادی نازنین زاغری نزد مقام‌های ارشد ایرانی پادرمیانی کند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.