روی تولید واکسن ایرانی حساب نکنیم

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایرانکاشان فردادکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران، در یک مصاحبه تولید هر نوع واکسن در ایران را غیرممکن دانسته و گفت که «روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید».

او در گفت‌وگویی که جمعه، ۲۱ شهریور، در وب‌سایت همشهری‌آنلاین منتشر شد علت این موضوع را ندادن تکنولوژی تولید واکسن توسط کشورهای غربی دانسته و گفته است دولت ایران هم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پول ندارد.

مردادماه امسال، اعلام شد که «از سه مسیر تست حیوانی واکسن کرونا انجام شده» و طی «یکی دو هفته آینده تست انسانی آن شروع می‌شود». با وجود گذشت یک ماه از این وعده، تاکنون خبری مبنی بر تست انسانی این واکسن منتشر نشده است.

بیشتر بخوانیم:
+ واکسن کرونای ایرانی آبان ۱۴۰۰ در دسترس خواهد بود

دکتر مردانی گفت: یک شرکت داخلی «هر سال می‌گوید من مراحل تجربی واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم»، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده و «این شرکت نخواهد توانست».

او در واکنش به اخبار مربوط به احتمال خرید واکسن از روسیه نیز گفت: «واکسن روسی اگر تایید سازمان جهانی بهداشت را نداشته باشد من، به عنوان عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا با واردات آن مخالفم.»

محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، روز ۳۰ مرداد گفته بود که دولت ایران در تلاش برای تامین ارز لازم برای دو میلیون دوز واکسن از روسیه است. این نماینده مجلس بدون اشاره به روند تایید این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت گفته بود که سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت تست‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.