کاوش مجموعه دستکند «پاقپان» کاشان

مجموعه دستکند پاقپان کاشانکاشان فردا – مدیر اجرایی مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی از حمایت این مرکز از کاوش اضطراری مجموعه دستکند پاقپان کاشان با همکاری دانشگاه کاشان خبر داد.

 محمدرضا غیاثیان افزود: با توجه به گزارش ادارۀ میراث فرهنگی مبنی بر کشف دستکندهایی زیرزمینی در محدوده خانه مطبوعات کاشان و بازدید و اعضای گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان از محدودۀ مورد نظر مشخص شد که این مجموعه از ارزش باستان‌شناختی و تاریخی فراوانی برخوردار است و بر اساس تاریخ‌گذاری اولیه، پیشینۀ آن به حدود 900 تا 700 سال پیش (دوره سلجوقی تا ایلخانی) باز می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: پرسش بسیار مهم در مورد ساختار امنیتی و دفاعی شهر کاشان در یورش‌های متعدد دوره سلجوقی و همچنین حمله مغولان به این شهر وجود داشت که کشف این مجموعه می‌تواند در روشن‌شدن این مسئله و همچنین تحلیل ساختار اجتماعی و سیاسی کاشان در این بازه زمانی راه‌گشا باشد.

وی خاطر نشان کرد: افزون بر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، ادامه کاوش‌ها در این مجموعه می‌تواند معرف جاذبه‌ای جدید در محدوده بافت تاریخی و به تبع آن نویدبخش رونق بیشتر گردشگری در کاشان باشد.

غیاثیان یادآور شد: گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان آماده است تا کاوش باستان‌شناسی این مجموعه دستکند را در فاز نخست با همکاری سه‌جانبه دانشگاه، شهرداری و اداره میراث فرهنگی کاشان آغاز کند.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده هزینه‌های کارشناسی، ثبت و ضبط و مستندنگاری یافته‌ها، مطالعات و انتشارات مرتبط با کاوش را گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان و مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی (سیاس) بر عهده می‌گیرد، هزینه‌های نیروی کارگری و همچنین ابزارآلات سنگین کاوش توسط شهرداری کاشان تأمین و هماهنگی‌های اداری لازم جهت اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی و اجرای برنامه بر عهده اداره میراث فرهنگی کاشان خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.