شهرنشینی شتابزده

هتل امیرکبیر کاشان از نگاهی دیگر عکس امیر مقامیکاشان فردا – تخریب‌های بی‌رویه کاشان حدودا از اواخر دهه چهل و با مانور بلدوزرها و لودرهای شهرداری و به دستور مقامات بالا، و با هدف توسعه شهری کاشان شروع شد.

قرار بود کاشان یکی از شهرهای برگزاری جشن‌های فرهنگ و هنر باشد و چون این شهر بافت تاریخی منسجم و متصلی داشت، تصمیم بر این شد تا به کاشان شکل شهر توسعه‌یافته بدهند.

احداث خیابان بهشتd باغستان‌های قدمگاه صالح‌آباد را ویران کرد، خیابان غیاث‌الدین جمشید بخش زیادی از بافت خانه‌های کاه‌گلی را نابود کرد. خیابان دروازه اصفهان خانه‌های زیبایی را ویران کرد، خیابان فاضل نراقی که از قلب بافت تاریخی کاشان عبور کرد، و خیلی از این تخریب‌هایی از این دست با هدف شهرسازی صورت گرفت.

بیشتر بخوانیم:
+ سرمایه اصلی کاشان بافت تاریخی آن است

کلنگ هتل امیر‌کبیر که حدود اوایل دهه پنجاه به‌زمین زده شد، با هدف هتل جلب سیاحان در سال ۵۷ افتتاح شد و بنده خوب یادم هست زمین این هتل زیبا، باغستان انار بود!

البته شهر‌سازی خیلی خوب است ولی به بهای از دست دادن شهر قدیم ارزش ندارد.

بیشتر بخوانیم:
+ به بهانه توسعه بافت تاریخی آران ‌و بیدگل را نابود نکنید

شهرک ناجی‌آباد که شنیدم قرار بوده اسمش شهرک پردیس باشد، در زمان خودش با هدف آسیب‌نزدن به بافت تاریخی کاشان احداث شد.

اینک هنوز هم این تفکر مخرب شهرسازی شتاب‌زده که ادامه رویه سابق است، در جریان است و گویا هنوز دستگاه‌های ذی‌ربط کاشان نفهمیده‌اند که ارزش جهانی کاشان به بافت تاریخی آن است و کورکورانه با صدور مجوز، باغستان‌ها و بافت‌های تاریخی کاشان زیبا را نابود میکنند!
این سوال مطرح می‌شود که چرا شهر زیبای کاشان نتوانست همچون یزد و بم به فهرست میراث جهانی یونسکو ملحق بشود؟ ……

کاشان از جمله شهرهای ایران است که دارد توسط خودش نابود می‌شود.

امیر مقامی – اینستاگرام نویسنده با اندکی تغییر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.