حفاران غیرمجاز در آران و بیدگل به حبس محکوم شدند

حفاران غیرمجاز در آران و بیدگل به حبس محکوم شدندکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل با اشاره به عزم جدی این اداره برای برخورد با متخلفان گفت: برای ۲ حفار غیرمجاز در این شهرستان سه سال حکم حبس تعلیقی صادر شده است.

سیدحسین چاکری روز شنبه یکم آذرماه در گفت و گو با ایرنا افزود: این افراد حدود یک ماه گذشته در حال حفاری در یکی از محوطه‌های باستانی آران و بیدگل از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر و تحویل مقام قضایی شده بودند.

بیشتر بخوانیم:
+ با «سیلک» همان کاری را می‌کنیم که با «دکتر ملک» کردیم

وی بیان کرد: اثرها و بناهای تاریخی بخش زیادی از فرهنگ و تمدن ایرانیان به شمار می‌روند که به نوعی انتقال فرهنگ را به دنبال دارند و ضروری است با مدیریت درست و حفاظت گسترده و همگانی در راستای بهره‌برداری اقتصادی از این مکان‌ها استفاده بهینه کرد تا جامعه به رشد و پویایی برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اضافه کرد: بر اساس ماده واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر گونه حفاری و کاوش با قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و فرد متخلف به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای کشف شده به سود سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندان آران و بیدگل در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک در اطراف محوطه‌ها و بناهای تاریخی یا استفاده از دستگاه‌های فلزیاب، مراتب را به یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده در آران و بیدگل وجود دارد که ۱۴۱ مورد تا کنون ثبت ملی شده‌اند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.