درختان خانه را برای جلوگیری از سرمازدگی بپوشانید

پوشش درختان از سرماکاشان فردا – مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کاشان با اشاره به کاهش شدید دما در روزهای اخیر، بر لزوم پوشانیدن درختان و گیاهان داخل منازل برای جلوگیری از سرمازدگی تأکید کرد.

محمدرضا خالدی با بیان اینکه فضای سبز به خصوص درخت مهم‌ترین و گران‌بهاترین میراث ماست افزود: درختان داخل منازل جزء فضای سبز شهری است و با کمک درختان داخل خیابان‌ها و پارک‌ها ریه‌های شهر را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانیم:
+ خسارت ۷ میلیارد تومانی بارش‌ها به کشاورزی کاشان

وی به مفهوم سرمازدگی درختان نیز اشاره و عنوان کرد: این اتفاق عبارت است از تغییرات فیزیکی و یا فیزیولوژیکی انگیختـه‌شـده در اثـر روبه‌ـروشـدن انـدام‌هـای مختلف گیاه با دماهای پایین و بالاتر از نقطه انجماد (بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتیگراد) که با پیدایش علایم همراه است و صدمات یخ‌زدگی عمدتا ناشی از ایجاد کریستال‌های یخ در آوندهای گیاه است که به سرعت در تمامی اندام ها گسترش می یابد.

به گفته وی، درختانی که در محدوده شهر بوده و از آن به عنوان فضای سبز شهری یاد می‌شود اکثرا مناسب با اقلیم کاشان است و سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری برای جلوگیری از سرمازدگی و حفظ این میراث گران‌بها اقداماتی نظیر کودهی و هرس به موقع را انجام داده است.

خالدی خاطرنشان کرد: مطلبی که در این میان وجود دارد شهروندان برای زیباترکردن خانه‌ها از درختانی استفاده می‌کنند که عموما برای اقلیم کاشان نبوده و باید نگاهی ویژه برای حفظ و نگه‌داری به آنها معطوف شود.

مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری یادآور شد: پوشانیدن ساقه با پارچه، کاورشدن قسمت‌های آسیب‌پذیر با پلاستیک، کودهی با کود دامی به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی بستر خاک، کم‌کردن تماس حجم بیرونی گیاه با سرما و ممانعت از یخ‌زدگی اندام خارجی آن از طریق هرس مناسب و به‌موقع از جمله اقداماتی است که در این زمینه بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به سردتر بودن زمستان نسبت به سال‌های گذشته از شهروندان تقاضا می‌شود درختان مخصوصا درختان میوه، و مرکبات را با اقدامات ذکر‌شده در جریان پاک‌سازی هوا نگه‌دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.