هفدهم آذرماه زادروز «علی آهنگر» کاریکاتوریست کاشانی

علی آهنگر به قلم علی آهنگرکاشان فردا «علی آهنگر» هنرمند کاریکاتوریست کاشانی، و مدرس تصویرسازی در دانشگاه فردوسی مشهد،  ۱۷ آذرماه ۱۳۶۸ در کاشان به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان شهید علیرضا یزدانی، و دوره راهنمایی را در مدرسه شهید احتشامی خواند. در این دوره به عنوان بهترین دانش‌آموز سال کاشان انتخاب شد.

آهنگر دوره‌ی دبیرستان را در دبیرستان شاهد کاشان به پایان برد.
وی می‌گوید: «از اواخر دوره‌ی دبستان متوجه علاقه ی شدید خود به نقاشی شده و با کمک یکی از معلمینم به‌نام «علی باقی» با بزرگان طراحی و نقاشی‌های هنرمندانی همچون «کته کلویتس»، «داوینچی»، «میکل آنژ» و … آشنا شدم و نگاهم به نقاشی جدی‌تر شد.»

این هنرمند کاشانی در سن ۱۱ سالگی در دوره‌های آموزش طراحی و نقاشی «مهدی اسدزاده» شرکت می‌کند، اما به گفته خودش: «از آن‌جایی که چهره‌هایی که از طرف من کشیده می‌شد، زیاد حالت طبیعی نداشت، همیشه مورد تمسخر هم‌دوره‌ای‌ها قرار می‌گرفتم.»

کار او با کلاس‌های «اسدزاده» به دلیل تمسخر دوستان در همان روزهای نخست به پایان می‌رسد، تا این‌که بعد از مدتی با «کاریکاتور» آشنا می‌شود. «با چیزی آشنا شده بودم که نگاهم را به دنیا عوض کرده بود. از همان روزها بود که مسیر خانه را به سمت دکه‌های روزنامه‌فروشی کج می‌کردم تا شاید روی پیشخوان مجله‌ای، روزنامه‌ای چیزی ببینم که کاریکاتور داشته باشد و ساعت‌ها محو ظرایف اجرا و ایده‌هایش بشوم.»

آهنگر می‌گوید: «بدون اختیار کاریکاتور می‌کشیدم! یعنی نمی‌خواستم چهره‌هایی که می‌کشم اغراق داشته باشد، اما نمی‌توانستم، انگار چیزی درون ذهنم تصاویری که می‌دیدم را تغییر می‌داد.»

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

به گفته وی در دوره نوجوانی او وضعیت مطبوعات کاشان خوب بوده، اما وضعیت کتاب ضعیف. به همین خاطر، بارها پیش می‌آمده که به خاطر خریدن فقط یک کتاب در مورد کاریکاتور به تهران می‌رفته‌است.

از آشنایی من با مجله طنز و کاریکاتور، تا انتشار نخستین کارم در این مجله ۴ سال طول کشید!
آشنایی هنرمند کاریکاتوریست کاشانی با کاریکاتور، با آشنایی مجله طنز و کاریکاتور، به ویژه شماره‌ای که روی جلد آن به مناسبت جام جهانی ۲۰۰۲ کاریکاتوری از «مایکل اوون» کار شده بوده جدی‌تر می‌شود. می‌گوید: «این مجله ۲۰۰ تومان بود یعنی به اندازه تمام پول تو جیبی‌ای که بابت یک هفته کرایه اتوبوس یا تاکسی مسیر مدرسه از پدرم می‌گرفتم. اما ترجیح می‌دادم که از جاده‌ی نوش‌آباد تا انتهای طالقانی را پیاده بروم تا بتوانم مجله‌های طنز و کاریکاتور را تهیه کنم.

وی اضافه می‌کند: «از آشنایی من با مجله طنز و کاریکاتور، تا انتشار نخستین کارم در این مجله ۴ سال طول کشید! هیچ‌وقت روزی که نخستین کارم چاپ شد را فراموش نمی‌کنم! روزی که آیت‌الله یثربی فوت کرد! دقیقا در شور تشییع‌جنازه‌ی ایشان، کار چاپ‌شده‌ام را روی دکه روزنامه‌فروشی ۱۵ خرداد دیدم! عجیب‌ترین حس ترکیبی دنیا.

من هیچ استادی برای کاریکاتور نداشتم! تنها معلم و استاد من چشم‌هام بودند! دبیرستانم را به جبر خانواده مجبور شدم رشته علوم تجربی بخوانم اما هیچ‌وقت به این رشته علاقه نداشتم. تنها کاری که از دستم بر می‌آمد، کشیدن کاریکاتور دبیرهای دبیرستان و دست‌به‌دست شدنشان بین بقیه بود.

آهنگر پس از پایان دبیرستان در سال ۸۸ در کنکور هنر شرکت کرده و دانشگاه هنر نیشابور در رشته تصویرسازی قبول می‌شود، و در سال  ۹۳ از این دانشگاه فارغ‌التحصل می‌شود.

«با پیشروی در کاریکاتور فهمیدم طراحی همان چیزی که سال‌ها ازش غافل شده بودم را، مجدد باید احیا کنم و از حضور استاد مهدی راحمی که نعمت بزرگی برای کاشان هست استفاده کردم و اولین نمایشگاه انفرادیم را توی کاشان با عنوان “لطفا پابرهنه وارد نشوید” بعد از اتمام دوره‌ی دبیرستانم از چهره‌های ورزشی سیاسی و سینمایی برپا کردم! دومین نمایشگاهم رو سال اول دانشگاه در خانه کاریکاتور ایران به عنوان جوان‌ترین کاریکاتوریست دهه ۸۰ برپا کردم و این جرقه‌ای بود نسبت به شناخته‌شدنم بین اهالی هنر طنز و کاریکاتور.»

وی با نشریات مختلف کاریکاتور همکاری داشته است: «از سال ۸۶ که به طور رسمی فعالیتم رو در عرصه‌ی کاریکاتور شروع کردم تاکنون با نشریه‌های متعدی همچون طنز و کاریکاتور! خط خطی! مجله‌ی زندگی ایده‌آل! روزنامه خراسان! روزنامه اصفهان امروز و … همکاری‌کرده‌ام.

علی آهنگر ۸ نمایشگاه انفرادی در کاشان، تهران، نیشابور و مشهد برگزار کرده و در نمایشگاه‌های بین‌المللی متعدی همچون دوسالانه‌ی بین‌المللی کاریکاتور تهران! جشنواره‌ی بین‌المللی فجر! جشنواره بین‌المللی مقاومت! جشنواره کاریکاتور‌های مطبوعات کشور و چند جشنواره بین‌المللی در چین و برزیل شرکت هم شرکت کرده‌است که حاصل آن‌ها نامزد کسب جایزه در جشنواره جوانان جهان در چین و جایزه‌ی تقدیر در جشنواره کاریکاتور مطبوعات کشور سال ۹۴ بوده‌است!

هنرمند کاریکاتور کاشان می‌گوید: «کلا کاریکاتوریست جشنواره‌ای نیستم! کلا تشویقی گرفتن در کاریکاتور رو بلد نیستم چون دوست ندارم از سمت جهت فکری‌ای مورد تقدیر قرار بگیرم و همیشه سعی کردم کارهام رو مستقل منتشر کنم.»

آهنگر که بیش از یک دهه است در مشهد زندگی می‌کند، فضای کاشان را برای پیشرفت مناسب نمی‌داند و دلیل عمده آن‌را «مدیران ناکارامد در عرصه‌ی هنر و فرهنگ کاشان» عنوان می‌کند و اعلام می‌کند که «هیچوقت به برگشت فکر نکردم!»

«در حال حاضر به عنوان مدرس دانشگاه در دانشگاه فردوس مشهد و همچنین در حوزه‌ی پویانمایی (انیمیشن) فعالیت می‌کنم و مجموعه‌ای را به صورت هفتگی منتشر می‌کنیم به نام اینارو! این مجموعه ماهیت طنز و نگاه انتقادی! سیاسی و فرهنگی دارد که بنده هم در این مجموعه به عنوان نویسنده و بک‌گراند و آبجکت آرتیست فعالیت می‌کنم.»

آهنگر می‌گوید: کاشان جایی که زادگاه فرهیختگانی همچون رضا عباسی، صنیع‌الملک، کمال،الملک، سهراب سپهری و منوچهر شیبانی و … است، هنوز بعد از سال‌ها یک نگارخانه‌ی استاندارد ندارد! نه اینکه فقط نگارخانه نداشته باشد، بلکه خریدار هنری وجود ندارد که نگارخانه‌ای بخواهد! وی معتقد است: «هرکس هم به جایی رسیده با هزینه و زحمت خودش بوده و خواهد بود.»

نمونه‌ای از کارهای علی آهنگر:

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] «علی آهنگر» هنرمند کاریکاتوریست کاشانی، و مدرس تصویرسازی در دانشگاه فردوسی مشهد است. با اینکه سالهاست از کاشان به مشهد رفته اما همچنان نام او در بین هنرمندان کاشانی به عنوان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های هنری در عرصه کاریکاتور مطرح است. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.