نگارگری ایرانی به عنوان «میراث ناملموس» در یونسکو ثبت شد

نگارگری ایرانی به عنوان «میراث ناملموس» در یونسکو ثبت شدکاشان فردا – معاون وزیر میراث فرهنگی از ثبت هنر نگارگری (مینیاتور) به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان عصر چهارشنبه، ۲۶ آذر ماه در این باره گفت: «هنر مینیاتور در پرونده‌ای مشترک با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری قرار گرفت.»

مینیاتور برگرفته از واژه لاتین می‌نیوم (minium) به نگاشته‌هایی گفته می‌شود که برای تزئین دست‌نوشته‌ها در آن دوران با کمک رنگ‌دانه‌های گرم تهیه می‌شد.

ریشه این هنر در ایران به پیش از اسلام بازمی‌گردد و دارای مکاتب خاصی است.

بیشتر بخوانیم:
+ استاد امیرحسین افسری کاشانی دار فانی را وداع گفت

به گفته طالبیان پرونده هنر مینیاتور در پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو – UNESCO) که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی در حال برگزاری است دیروز با رای اکثریت آرا و بدون مخالفت به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

«میراث فرهنگی ناملموس» به تولیدات و فرایندهای فرهنگی چون ترانه، موسیقی، رقص، درام، آشپزی، صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند.

این نوع میراث، ملموس و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی نیستند، اما از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند، قابل تجربه‌کردن هستند.

این تولیدات فرهنگی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «گنجینه‌های بشری» نامیده شده‌ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.