فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف نخست را می‌زند

فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف نخست را می‌زندکاشان فردا – فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف نخست را می‌زند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رافع، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با تاکید بر این‌که کیفیت فرش دستباف ایرانی برای حفظ بازارهای بین‌المللی، مهم است، گفت: فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف نخست را می‌زند. با این‌حال ۸۰ درصد ابریشم مصرفی کشور وارد می‌شود که بیشتر آن از چین است و ۲۰ درصد ابریشم در داخل کشور تولید و در حوزه فرش دستباف استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ بزرگ‌ترین تابلوفرش جهان با ۱۶۸ رنگ و ۲۳ میلیون گره بافته شد

وی گفت: در سطح کشور فقط یک کارخانه کار نخ‌ریسی ابرایشم را انجام می‌دهد و همین کارخانه نیز فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود در حال کار است و میزان تولیدی آن پاسخگوی نیاز کشور نیست.

رافع افزود: برای هر میزان از تولید تولیدکنندگان داخلی نخ ابریشم, در کشور خریدار وجود دارد.

رئیس مرکز ملی فرش اضافه کرد: به علت مشکلات ارزی و مسائل مختلف، از ابتدای امسال تا کنون فقط حدود ۱۶۱ تن ابریشم وارد کردیم.

رافع با اشاره به اینکه کیفیت فرش دستباف ایرانی برای حفظ بازارهای بینالمللی، مهم است، گفت: فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف اول را می‌زند.

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز مرکز ملی فرش، باید با همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان و دست‌اندرکاران حوزه فرش برای رونق و حمایت از تولید داخل کشور, زنجیره تولید مواد اولیه را راه‌اندازی کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: به ازای ۴ هزار و ۴۵۰ مجتمع قالیبافی و کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز، فقط یک کارخانه تولید نخ ابریشم در کشور فعال است.

رافع تاکید کرد: اگر نخ ابریشم با کیفیت و با قیمت مناسبی در داخل کشور تولید شود، حتماً از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: نخ نوغان که در تربت حیدریه تولید می‌شود به صورت سنتی است. البته مورد استفاده ان برای گل‌های ابریشم فرش‌های اصفهان، کاشان، یزد است و جایگاهی در تولید فرش قم ندارد.

وی ادامه داد: در هندوستان که تولیدکننده ابریشم است نرخ تعرفه صفر است. فعالان بخش فرش از تولید داخل استقبال می‌کنند و خواهان تأمین مواد اولیه از داخل هستند ولی باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.